LM Someco logo

Facebook-sivujen kauppa ja Business Page Templates

Facebook tuo yrityssivujen ylläpitäjille uuden tavan rakentaa yrityssivujen sisällöistä niiden kohderyhmälle parhaalla tapaa sopivat erilaisten templatejen eli mallien avulla. Lisäksi pari viikkoa sitten bloggaamani uudistus Facebookin yrityssivujen kaupasta on tullut käytettäväksi templatejen kautta. Tässä blogissa avaan, mistä on kyse ja opastan ottamaan nämä uudet toiminnot käyttöön yrityssivullasi.

Facebook Business Page Templates

Kyse yrityssivujen malleista on siis uudenlaisista sivurakenteista, joista voit valita mieleisesi ja parhaiten yrityksesi markkinoinnin tarpeita vastaavan pohjan.

Vaihtoehtoja on muutama:

  • Vakio sopii kaikille sivutyypeille. Siinä on painikkeet ja välilehdet, joilla voit esitellä sinulle tärkeitä asioita. Työkalurivillä painikkeina ovat Tykkää, Viesti ja Jaa.
  • Ammattilaispalvelut on suunniteltu helpottamaan palveluiden löytämistä ja yhteydenottoa. Työkalurivin peruspainikkeiden (Tykkää, Viesti ja Jaa) lisäksi löydät riviltä Soita nyt -painikkeen. Saat välilehtenä käyttöösi myös Facebook-sivun kaupankäynnin alustan.
  • Shoppailu on suunniteltu esittelemään tuotteita ja helpottamaan verkko-ostosten tekemistä. Facebook-sivun kauppaosio saa ison roolin myös tässä vaihtoehdossa.
  • Tapahtumapaikat on suunniteltu siten, että pystyt korostamaan hyödyllisiä tietoja, esimerkiksi tapahtumapaikan aukioloaikoja, sijaintia tai tulevia tapahtumia. Tapahtumat nousevat korostetun hyvin esille tällä mallilla.
  • Pelit on suunniteltu pelien esittelemistä varten. Mukana on myös ryhmille tarkoitettu välilehti, jolta ihmiset löytävät muita faneja.
  • Poliitikot on suunniteltu poliitikoille tukijoiden tavoittamista ja viestin lähettämistä varten. Tämä sivumalli tuo hyvin esille muistiinpanot -välilehden eli blogikirjoitusten Facebook-alustan.
  • Ravintolat ja kahvilat on suunniteltu korostamaan kuvia ja ruokalistan tärkeitä tietoja, aukioloaikoja ja sijaintia.

 

Facebook-sivujen kauppa -osion käyttöönotto

Testasin toimintoa Somecon Facebook-sivulla ja otin käyttöön Ammattilaispalvelut -mallin. Sen kautta, kuten myös Shoppailu-mallin kautta, saa yrityssivunsa käyttöön kauppaosion, jossa voi listata yrityksen tuotteita ja niistä voi tehdä omia julkaisujaan myös sivun faneille. Aluksi määritellään kauppaosio ja hyväksytään kaupan ehdot ja käytännöt. Tämän jälkeen valitaan kassatapa – tuotteen voi ostaa joko viestimällä eli asiakasta voi pyytää lähettämään yksityisviestiä sivulle tuotteen kohdalta löytyvästä painikkeesta tai sitten asiakkaan voi ohjata Facebook-sivulta toiselle sivustolle viimeistelemään ostonsa. Seuraavaksi piti vielä määrittää kaupan valuutta. Somecon Facebook-sivuille juuri luodun kaupan valuutaksi valitsin euron.

kauppaosio-maaritysvalitse-kassatapa

Kun kauppa oli luotu, se ammotti tyhjillään, joten lähdin luomaan ensimmäistä tuotetta myyntiin. Tuotteelle sai lisätä kuvia ja videoita, sille annetaan nimi, hinta ja kuvaus. Sitten tiedot tallennetaan ja kaupan tuote nousee Facebook-sivun yläreunaan esille ja se on siitä helposti ostettavissa. Alta näet kuvakaappauksen tuotteen luomisesta ja tuotteen hallinnoinnista.

lisaa-tuote

eka-tuote-digiviestija

Miten saat uuden sivumallit käyttöösi?

Sivujen ylläpidon asetuksista löydät Muokkaa sivua -välilehdeltä mahdollisuuden valita sivun malli eli Template. Somecon sivulla oli aluksi käytettävissä Vakio -template, mutta vaihdoimme tosiaan käyttöön Ammattilaispalvelut -mallin, joka mahdollistaa myös kaupan luomisen.

asetukset

 

Yhteenveto

On mielenkiintoista nähdä, millaisella innolla yrityssivujen kauppaosio Suomessa tullaan ottamaan käyttöön. Uskon, että kohta Facebookin uutisvirta täyttyy erilaisten yritysten tarjoamista tuotteista, joita olisi helppo ostaa Facebookin kautta. Tämä tuo varsinkin niille yrityksille, joilla ei vielä ole verkkokauppaa, mahdollisuuden helposti ja kätevästi kokeilla kaupankäyntiä verkossa. Samanaikaisesti tämä uudistus tuo varmasti myös lisää uskottavuutta Facebookille kaupallisena alustana, jos sen käytön tuloksia ei tarvitsekaan enää laskea markkinnoillisen lisäarvon kuten näkyvyyden ja sitoutumisen kautta, vaan voidaan suoraan mitata, paljonko kauppaa tulee Facebookin kauppaosiosta.

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta