Facebook lanseerasi F8 -sovelluskehittäjäkonferenssissa Facebook Messenger -sovellukseen tulevia uudistuksia. Avaan tässä blogiartikkelissa, mitä Facebook oikein suunnittelee ja mihin suuntaan se aikoo Messengeriä kehittää.
Messengerin alusta avattiin edellisessä F8-tapahtumassa vuosi sitten kaikille sovelluskehittäjille, eli erilaiset toimijat ovat alkaneet toteuttaa omia sovelluksiaan Messenger-alustan päälle. Samaan aikaan Facebook on kehittänyt Messengerin kameraa, ryhmävideopuheluita ja jopa pelejä. Muut toimijat ovat kehittäneet Messengeriin uusia botteja, esimerkiksi yksinkertaistamaan helppojen asiakaspalvelukysymysten hoitoa, ja toisaalta sovelluksesta löytyy nykyisin myös pakolaisia helpottavia käännöspalvelua antavia botteja. Niitä on siis kehitetty hyvin erilaisiin tarpeisiin.
Facebook näkee Messengerin uutena olohuoneena, jossa viestittelyn lisäksi vietetään aikaa, jaetaan tarinoita, pelataan ja voidaan tehdä ostoksia. Facebook kuvaa Messengerillä yhdistävänsä puhelinluettelon eli tapamme tavoittaa ihmisiä ja keltaiset sivut eli tapamme tavoittaa yrityksiä.
Discover tab ja Messenger-koodit- löytämisen helpottamiseksi
Facebook haluaa auttaa yrityksiä löytymään helpommin, ja ihmisiä löytämään yrityksiä helpommin, joten Messengeriin tulee mahdollisuus hakuun ja helpotusta jo tuttujen bottien tai yritysten tavoittamiseen.
Facebook lanseerasi jo vuosi sitten Messenger-koodit, eli tavat skannata kuvalinkki reaalimaailmassa sovelluksella, jota kautta pääsee suoraan kännykällään oikeaan osoitteeseen. Nyt näitä koodeja on kehitetty parametrisiksi eli visuaalisemmiksi, jolloin koodien käyttö on entistä helpompaa.
Chatin uudet ominaisuudet ryhmäkeskusteluissa
Messengeriin tuodaan mahdollisuus käydä ryhmäkeskusteluja yritysten tai niiden Messenger-tilien bottien kanssa. Botin voi siis jatkossa napata mukaan ystävien kanssa käytävään chat-keskusteluun.
Facebook Messenger: Virtuaaliassistentti M
Messengeristä kehitetään virtuaalista assistenttia, joka voi helpottaa elämääsi. Tekstin kirjoittamisen sijaan voit lisätä tarrana esimerkiksi kiitoksen, tai voit pyytää Messengeriä muistuttamaan sinua ystävän kanssa sovitusta tapaamisesta. Myös maksut onnistuvat jatkossa Messengerin välityksellä. Sovellus yrittää auttaa käyttäjää ja uusia tapoja auttaa syntyy varmasti jatkossakin sovelluksen oppiessa käyttäjästään koko ajan enemmän.
Yksityisviestien hallinnointi
Monille Facebook-sivujen ylläpitäjille yksi iso haaste on asiakaspalvelun organisointi. Facebookin yrityssivun inboxin, Messengerin ja Instagram-sivun inboxin yhdistävä postilaatikko on nyt tullut jo useille sivuille käyttöön Suomessakin, muttei vielä läheskään kaikille. Uusia uudistuksia nyt kuitenkin jo julkaistiin. Tulossa on yksityisviesteihinkin botteja, jolloin yleisimpiin kysymyksiin, kuten aukioloaikoihin, reittiohjeisiin tai yhteystietoihin liittyen voitaisiin automatisoida vastauksia.