Hakukoneoptimointi eli SEO ei ole enää vain verkkosivujen maailmaan liittyvä käsite. Siinä missä sinä ja minä marssimme Googleen löytääksemme tietoa internetistä, nuorempi sukupolvi käyttää hakukoneenaan TikTokin hakupalkkia. Viimeisen vuoden aikana sosiaalisen median jätit ovatkin tarttuneet trendiin ja rakentaneet yhä parempia löydettävyystoimintoja alustoilleen.
Instagramissa ja TikTokissa käyttäjät löytävät tarpeisiinsa optimoitua sisältöä avainsanojen avulla. Kuulostaako vaikealta? Ei huolta. Jargonintäyteisestä sanastostaan huolimatta hakukoneoptimointi Instagramissa ja TikTokissa ei ole se kuuluisa s******n työmaa, ja onnistuessaan se voi antaa merkittävää potkua orgaaniselle näkyvyydelle. Lupaan: sinä pystyt tähän!
Miten hakukoneoptimointi toimii Instagramissa ja TikTokissa?
1. Avainsanat ja hastagit
Vieläkö hashtageja eli aihetunnisteita käytetään? Kyllä vain, kyllä vain. Nykyisin sekä Instagramin että TikTokin löydettävyys on tosin kehittynyt niin, että myös toistuvat termit copyteksteissä auttavat tiliä nousemaan hauissa esiin. Jos siis hashtagit eivät ole juttunne, miettikää muutamia tärkeitä avainsanoja, jotka kulkevat säännöllisesti mukana kaikessa sosiaalisen median tekstisuunnittelussanne – periaate on siis sama kuin verkkosivujen sisällöntuotannossa. Paras vaihtoehto on tietenkin valita molemmat: sekä avainsanat että hashtagit. Nykyisin Instagram suosittelee käyttämään kolmesta viiteen huolellisesti valittua hashtagia per postaus, mutta jos uskotte volyymiin, hashtageja mahtuu yhteen julkaisuun jopa kolmekymmentä.
Avainsanojen valinnan ABC
- Tutkimus
Käytä työkaluja, kuten Google Keyword Planner tai SEMrush, tunnistaaksesi avainsanat, jotka ovat suosittuja kohderyhmäsi keskuudessa. Kirjoita työkalujen ehdottamia avainsanoja Instagramin ja TikTokin hakupalkkiin nähdäksesi, kuinka monta julkaisua kyseisellä avainsanalla on ja kuka niitä käyttää. Tämä auttaa ymmärtämään, onko avainsana nousukiidossa (hyppää kyytiin!), liian niche (voit käyttää, mutta yleisö ei ole suuri) vai jo liian kilpailtu (vaikea nousta esiin). - Tsekkaa trendit
TikTokin Business Centerissä voit vilkuilla, mitkä aiheet ja hashtagit ovat juuri nyt nousussa tuotekategoriassanne. Vaikka ette tuottaisi sisältöä varsinaisesti TikTokiin, auttaa Business Centerin insight myös muissa kanavissa – TikTok-trendit kun tupsahtavat usein hetken päästä myös Instagramiin. - Käytä pitkän hännän avainsanoja
Sen sijaan, että käyttäisit vain yleisiä avainsanoja, kuten ”opiskelu” tai ”korkeakouluopiskelu”, tuo tekstiin mukaan myös niin sanottuja pitkän hännän avainsanoja, kuten ”psykologian opiskelu” tai ”aikuisopiskelu”. Nämä ovat usein vähemmän kilpailtuja avainsanoja ja vastaavat paremmin yleisösi sisältötarpeisiin. - Muista konteksti
Vaikka jokin bongaamasi avainsana saattaisi olla suosittu, varmista, että se sopii teille. Mikään ei tuota yleisölle suurempaa pettymystä kuin tiedonhaku, joka päättyy epärelevanttiin videoon tai kuvaan.
2. Bio eli profiilin kuvaus kuntoon
Jos äskeistä kappaletta lukiessasi aloit pohtia sisältöönne sopivia avainsanoja, olet tässä kohtaa jo pitkällä, sillä avainsanat ovat arvokkaita myös Instagramin ja TikTokin biotekstissä, eli profiilin kuvauksessa. Bio paitsi parantaa löydettävyyttä hakujen yhteydessä, se myös avustaa algoritmeja ymmärtämään paremmin profiilisi sisällön luonteen ja auttaa näin algoritmia suosittelemaan sisältöänne oikeille ihmisille orgaanisesti. Autatteko alanvaihtajia löytämään uuden suunnan, tarjoatteko helppoja reseptejä lapsiperheille vai tuetteko ihmisiä talousvaikeuksissa? Kirjoita se profiilinne. Sisältölupauksenne tiivistäminen profiilissanne muutamaan sanaan on myös hyvää asiakaspalvelua.
3. Geotägäys – eli sijainti
Sijainnin hyödyntäminen sisällöissä voi tukea merkittävästi Instagramin hakukoneoptimointia etenkin pienemmälle, lokaatiosidonnaiselle yritykselle tai organisaatiolle. Sijainnin käyttö lisää mahdollisuuksia näkyä samalla alueella liikkuville ihmisille esimerkiksi Instagramin Tutki-syötteessä sekä sijaintiin perustuvissa hauissa.
4. Tekstitykset videoihin
Vaikka Instagramin ja TikTokin sisäiset hakukoneet ovatkin parantuneet hurjasti viime vuosina, ne eivät silti kuule tai näe videosisältöä samalla tavalla kuin tekstiä.
Tekstityksen avulla kerrot hakualgoritmeille, mistä videoissasi on kyse, eli autat parantamaan videoidesi näkyvyyttä hakutuloksissa. Tekstittäminen on tärkeintä kuitenkin inhimillisistä syistä: se ei vain paranna SEO:ta, vaan tekee sisällöstä saavutettavampaa esimerkiksi kuulovammaisille ja kaikille, jotka katsovat videoita ilman ääntä.
5. Alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit kuviin
Vaihtoehtoista tekstiä käytetään eniten some- ja verkkosisältöjen saavutettavuuden parantamiseksi, mutta kuten tekstitysten, myös alt-tekstien tarjoamat lisätiedot auttavat algoritmeja ymmärtämään kuvan tai videon sisältöä paremmin ja näin lisäämään näkyvyyttänne kanavan hauissa. Jos visuaalista sisältöänne ei jostain syystä näytetä oikein (esimerkiksi verkkoyhteyden hitauden tai laitteen teknisen ongelman vuoksi), alt-teksti antaa käyttäjille käsityksen kuvan sisällöstä. Instagramissa vaihtoehtoinen teksti lisätään kuvaan julkaisuvaiheessa valitsemalla: Lisäasetukset > Kirjoita vaihtoehtoinen teksti.
6. Sitouttava ja osallistava sisältö
Tiedän – olet jo kyllästynyt kuulemaan sitouttavuuden ja osallistamisen tärkeydestä, mutta mitä löydettävyyteen ja orgaaniseen näkyvyyteen tulee, suositut, koherentit ja laadukkaat tilit saavat aina enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kuin muut. Tällä hetkellä rento, aidon oloinen ja kotikutoinen sisältö sitouttaa usein parhaiten TikTokissa ja Instagramissa, sillä se on riittävän lähellä kohderyhmän omaa luontaista tapaa käyttää sosiaalisen median kanavia.
Kuten alussa varoitin, työlistasi näyttää nyt pitkältä ja kovin jargonintäyteiseltä, mutta lupaan, että suurin tehtäväsi on heti ensimmäiseksi esitelty hakusanojen bongausoperaatio. Onneksi se on myös tämän projektin kiinnostavin osuus, joka antaa teille ideoita sisältösuunnitteluun laajemminkin. Tsemppiä, yes you can!