Yhdessä Itämeren puolesta
LM SOMECO JOHN NURMISEN SÄÄTIÖN SOSIAALISEN MEDIAN KUMPPANINA
John Nurmisen Säätiön missio on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Itämeripäivä on osa säätiön kokonaisvaltaista toimintaa ja näkyvä tapa juhlistaa omaa lähimertamme ja sen tarinoita.
Meillä oli ilo ja kunnia suunnitella ja toteuttaa vuoden 2021 Itämeripäivän sosiaalisen median läsnäolo yhdessä säätiön kanssa. Päivää vietetään aina elokuun viimeisenä torstaina, ja tänä vuonna sitä juhlittiin kolmatta kertaa.
Yhteistyö John Nurmisen Säätiön mahtavien viestinnän tekijöiden kanssa alkoi jo vuoden 2020 puolella. Lähdimme yhdessä miettimään, miten vahvistamme Itämeripäivän tunnettuutta ja välitämme tärkeää viestiä mahdollisimman laajalle yleisölle sosiaalista mediaa hyödyntämällä.
Strateginen suunnittelu loi pohjan sosiaalisen median läsnäololle
Yhteinen tavoitteemme oli selkeä – halusimme luoda Itämeripäivästä juhlapäivän kaikille ja tehdä osallistumisesta helppoa ja innostavaa. Sosiaalisen median strateginen suunnittelu aloitettiin alkuvuonna 2021. Linjasimme yhdessä sosiaalisen median tavoitteet ja seurattavat mittarit. Teimme kanavasuunnitelman, jossa jokaisen käytössä olevan kanavan rooli ja käyttötavat kirjattiin ylös.
Tavoitteiden ja kanavasuunnitelman pohjalta loimme Itämeripäivän sosiaalisen median sisältökokonaisuuden: viestikärjet, sisältömuodot sekä visuaaliset toteutustyylit. Kokonaisuutta ohjasivat vahvasti Itämeripäivän vuoden 2021 kärkikampanjat: itämeriystävälliseen herkutteluun innostava Itämerimenu, merellisiä kulttuurielämyksiä esille tuova Itämerihetki sekä viraali-ilmiöksikin noussut yhteinen Pulahdus.
Sisältökokonaisuuden pohjalta loimme myös suunnitelman ostetulle näkyvyydelle, joka koostui sekä pidemmän aikaa taustalla pyörivästä mainonnasta että yksittäisten kiinnostavien julkaisujen nostamisesta. Mainonnassa, kuten kaikessa sisältösuunnittelussa, tuli huomioida Itämeripäivän kaksiosainen kohderyhmä. Tavoittelimme sosiaalisen median avulla sekä potentiaalisia yrityskumppaneita että kaikkia suomalaisia (ja lisäksi vielä täsmäviesteillä Itämeren muiden maiden rannikkokaupunkien asukkaita). Kohderyhmien tavoittaminen fokusoitiin kanavakohtaisesti ja rytmitettiin tavoitteiden mukaisesti. Sisältöjä tuotettiin kaikkien kohderyhmien näkökulmasta.
Monipuolinen merellinen sisältökokonaisuus
Itämeripäivä on monipuolinen juhlapäivä, jonka mahdollistavat säätiön lisäksi kaikki mukana olevat kumppanit sekä tietysti juhlaan osallistuvat ihmiset. Näin ollen myös sisältökokonaisuus sosiaalisessa mediassa haluttiin luoda mahdollisimman monipuoliseksi – toistuvuutta unohtamatta. Kokonaisuuteen kuului merellisiä valokuvia, animaatiota, sitaattikortteja, faktanostoja sekä paljon muuta.
Säätiön sisältöjen lisäksi saimme mukaan myös upeita vaikuttajia, jotka auttoivat välittämään Itämerimenun herkullista viestiä. Mukana olivat Saara Atula (Viimeistä murua myöten), Jenni Häyrinen (Liemessä) sekä Satu Koivisto. Kukin vaikuttaja loi yhteistyön tiimoilta oman Itämerimenunsa ja jakoi sen blogissaan. Lisäksi vaikuttajat tekivät Instagramiin nostot resepteistä.
Isossa roolissa sosiaalisen median läsnäolossa olivat myös #itämeripäivä -aihetunnisteen seuranta ja kumppaneiden sisältöjen säännöllinen jakaminen. Oli hienoa jakaa mukana olevien tahojen viestiä tästä tärkeästä aiheesta. Sisältöjä kuratoitiin koko elokuun ajan sekä erityisesti Itämeripäivänä.
Yhteistyömme huipentui 26.8. Itämeripäivään, jolloin LM Somecon sisältöspesialisti oli koko päivän ajan läsnä säätiön somekanavissa juhlapäivän päivityksiä tehden ja sisältöjä eteenpäin jakaen. Oli ilo nähdä, kuinka moni lähti mukaan viettämään yhteistä tärkeää juhlapäiväämme!
”Saimme LM Somecon asiantuntijatiimiltä hyviä kehitysideoita ja tukea Itämeripäivän viestintätavoitteiden saavuttamiseksi. Itämeripäivä saikin sosiaalisessa mediassa erinomaisen näkyvyyden ja vastaanoton. Sisältöspesialistin apu mahdollisti monipuolisemman viestinnän sosiaalisessa mediassa etenkin kiireisen juhlapäivän aikana”
John Nurmisen Säätiön viestintäjohtaja Elina Lehtinen