Toyota
Toyota Kuukausitilaus: Pilotin kautta menestykseen
Kun isoa ideaa halutaan testata pienesti, pilotti on täydellinen ratkaisu. Onnistunut pilotointi auttaa niin kehittäjiä, brändiä kuin asiakkaita askel askeleelta paremman brändikokemuksen äärelle. Mainio esimerkkitapaus alkoi tammikuussa 2020, kun saimme varsin jännittävän briefin.
Toyota oli tuomassa Suomeen uutta kuukausitilauspalvelua, jossa auton saisi käyttöön kuukausimaksulla.
Palvelun elinkelpoisuutta ja vastaanottoa päätettiin tutkia ketterällä pilottiversiolla parille kymmenelle asiakkaalle.
Suunnittelimme yhdessä Toyotan kanssa verkkosivuilla toimivan ilmoittautumismenetelmän, maksu- ja ajokorttitietojen tarkistuksen, sopimus- ja lakiseikat, veloituslogiikan, ja niin edelleen.
Toyota Kuukausitilaus -pilotti julkaistiin maaliskuussa osoitteessa toyotakuukausitilaus.fi.
Pilottisivusto jaettiin kolmeen osaan
Markkinointisivu
Markkinointisivulla pystyi tutustumaan palveluun ja saatavilla oleviin autoihin, ilmoittautumaan halukkaaksi pilottiin, lähettämään palautetta sekä tilaamaan uutiskirjeen.
Tilausprosessi
Tilausjärjestelmään pääsy vaati ylläpidon hyväksynnän ja kutsun. Tilausprosessi sisälsi mm. ajokortin varmennuksen, maksukortin syöttämisen ja tilausvahvistuksen.
Ylläpito
Ylläpidon järjestelmästä pystyi seuraamaan pilottiin halukkaiden määrää ja kutsumaan heidät mukaan, vastaamaan palautteisiin ja hallinnoimaan uutiskirjeitä tilaajineen. Järjestelmä myös veloitti asiakkaiden luottokortteja kuukausittain.
Pilotti keräsi nopeasti kiinnostusta ja toukokuun alussa paikat oli varattu täyteen. Kevään aikana verkkopalveluun naputeltiin muutoksia sitä mukaa kun ylläpito niitä äkkäsi. Kesään mennessä palvelun asiakaskapasiteetti oli kasvatettu 2,5-kertaiseksi alkuperäiseen nähden, eikä kaikkeen kysyntään silti voitu vastata.
Pilotin menestyksen seurauksena Toyota halusi rakentaa pysyvämmän version kuukausitilauspalvelusta.
Pilotista saadut kokemukset toimivat arvokkaana pohjana suunnittelulle. Kun tuotanto alkoi elokuussa, pilottiversion koodista päästiin kierrättämään noin 20 %.
Palvelua kehitettiin kattamaan suurempi asiakasmäärä samalla henkilöstömäärällä. Esimerkiksi luottokelpoisuuden tarkistus sekä autoinventaarion hallinta, saatavuuskyselyt ja varaukset automatisoitiin.
Tilausprosessin saattoi viedä verkkosivuilla alusta loppuun yhdellä istumalla, muutamassa minuutissa. Helppoa Toyotalle, vielä helpompaa asiakkaille.
Uutuuspalvelun julkaisu
Uudistettu Toyota Kuukausitilaus julkaistiin marraskuussa 2020.
Vain noin yhdeksässä kuukaudessa oli siis toteutettu ja testattu Toyotan uutuuspalvelu, joka mahdollistaa taloudellisen, joustavan ja ei-sitovan autonkäytön.
Tällä hetkellä Kuukausitilauksella on jo satoja asiakkaita. Palvelua kehitetään jatkuvasti, jotta se hyrräisi jatkossakin sulavasti kuin Toyota-auto tiellä uusiin seikkailuihin.
Sen pituinen se esimerkki pilotoinnin fiksuudesta!
”Olemme erittäin tyytyväisiä LM Somecon työhön. He rakensivat palveluun toimivan ytimen ja parsivat siihen spesifejä lisäosia maksuratkaisuista tunnistautumispalveluihin. LM Someco oli projektissa luottokumppani, joka sai ajatuksistamme nopeasti kiinni.”
Matti Tanninen
Johtaja, Mobility & Markkinointi
Toyota Finance Finland