Gifflar ja kaverit
– Tarina siitä, kuinka somen rennoin pulla löysi kaveriporukan
Miten nuorista aikuisista saadaan kavereita sosiaalisessa mediassa? Tilan ja huomion nappaaminen someviidakossa on kovaa kilpailua, ja sopivan twistin löytäminen hienovaraista työtä.
Gifflar-tiimi ryhtyi analysoimaan, mitä kaverimme näkevät syötteissään ja ratkaisemaan suurta kysymystä: mikä näiden ihmisten syötteisiin sopii? Mikä on sekä ilahduttavan erottuvaa että sellaista, johon haluaa tavalla tai toisella sitoutua?
Gifflarin sosiaalisen median kanavina toimivat Facebook ja Instagram, molemmat maksetun mainonnan tuella. Vaan eipä pelkkä mainonta todellakaan riitä, jos takana ei ole sisältöä, joka toimii. Ja sehän toimii! Tämä on tarina siitä, miten pieni pulla kieri somessa tyyppien sydämiin.
Gifflar ei yritä olla sen parempi ku kaverinsakaan
– toimii yleensä hyvin kaverisuhteissa.
Sosiaalinen media on mediaympäristönä vilkas – viestimme näkyy aina muiden, satunnaisten viestien väleissä. Useimmissa medioissa (radio, televisio, verkkomedia, ulkomainonta) sisältö on aina ammattilaisen kuratoimaa, kun taas sosiaalisessa mediassa sisältömme näkyy iloisessa sekamelskassa uutisten, arvontojen ja kavereiden saliselfieiden välissä. Ennakoimaton ja levoton mediaympäristö tuo oman haasteensa läsnäololle. Etenkin pienelle pullalle, joka haluaa pelkän näkyvyyden ostamisen sijaan ihan oikeita kavereita.
Näin Gifflar päätti räätälöidä sisältönsä sopimaan siihen, mitä ympärillä tapahtuu.
Strategia, eli onnistumisen herkullinen resepti:
Hanki kavereita olemalla oma itsesi.
- 40 % sitä, mistä ja MITEN kaverimme puhuvat muutenkin. Emme tyrkytä kielioppisääntöjä, vaan kirjoitamme kuten snäppiviestejä kaverille: nopeasti ja ilman liikoja filttereitä.
- 40 % Gifflar lifestylea: Me olemme pieni korvapuusti, sinä saat olla sellainen kuin olet. Gifflar ei koskaan tsemppaa, lässytä tai jaa ohjeita.
- 20 % tarttumista nopeisiin, kavereillemme tuttuihin trendeihin. Hei näiks jo tän???
JA SE TOIMII!
Näin ne pienet pullat kieri tyyppien sydämiin
Huomioimme kaverisuhteet myös maksetun näkyvyyden puolella. Tottakai haluamme kertoa mahdollisimman monelle, että Gifflarit ovat – no, yksinkertaisesti parhaita – mutta pidämme samalla kiinni jo luoduista kaverisuhteista. Jyvitämme jokaisen kuukauden budjetista merkittävän osan myös sitouttavaan mainontaan. Mediabudjetti on pysynyt samana läpi muutosten.
Uuden sisältöreseptin ja monimuotoisen Meta-mainonnan ansiosta Gifflarin maksetun näkyvyyden sitoutumismittarit alkoivat värähdellä tosissaan. Sivujulkaisuihin saatiin jopa 133 prosenttia enemmän sitoutumisia edeltävään puolivuotisjaksoon verrattuna. Reaktioita, klikkejä, kommentteja, jakoja ja tallennuksia alkoi sataa. Aitojen kaverisuhteiden luominen alkoi kesällä 2023.
Ja olemme vasta päässeet vauhtiin!
Julkaisuun sitoutumisten kasvu puolessa vuodessa
133 %
Reaktioiden kasvu puolessa vuodessa
364 %
Kommenttien kasvu puolessa vuodessa
354 %
Julkaisujen jakojen kasvu puolessa vuodessa
383 %