
Orkla
Kaksi suomalaisen herkuttelun ikonia yhdistivät voimansa – tuloksena vuoden yhteisbrändäyshitti
LM Someco on saanut olla Grandiosan ja Taffelin luottokumppani jo useiden vuosien ajan. Olemme vastanneet molempien brändien brändinkehityksestä, pakkaussuunnittelusta sekä markkinointiviestinnän strategisesta suunnittelusta ja toteutuksesta – aina kaupan lattiatasolta somen ja television kautta kuluttajien sydämiin.
Kun Suomen ensimmäinen pakastepizzabrändi Grandiosa halusi lanseerata ennennäkemättömän uutuuden tuoden sipsimaut pizzoihin yhdessä Taffel-brändin kanssa – joka puolestaan oli Suomen ensimmäinen sipsibrändi – oli selvää, että LM Someco olisi amorina tässä herkullisessa liitossa.
Lopputuloksena syntyi Grandiosa Inspired by Taffel – kampanja, joka yhdisti kaksi ikonista makumaailmaa, maistui suussa ja jäi mieleen.
Suunnittelu alkoi Sipsipizza-designilla
Mitä syntyy, kun yhdistetään Taffelin legendaariset maut Grandiosan kiviuunissa paistettuun pizzaan? Syntyi kaksi uutuuspizzaa – toinen Taffel Broadwayn, toinen Taffel Ranchin hengessä. Näissä ei ollut sipsimuruja, vaan tarkoin testattua Broadway- ja Ranch-kastiketta ja niillä mauilla marinoitua kanaa ja lihaa. Uutuudet olivat kunnianosoituksia suomalaisten suosikkimauille.


Tarina alkaa somesta – tottakai
Kampanjan sosiaalisen median konsepti rakentui brändien välisen yhteydenpidon
ympärille. Grandiosa ja Taffel flirttailivat tiisaavasti toistensa kanssa Facebookissa
ja Instagramissa – ja pian kerrottiinkin mullistava uutinen, joka puhutti niin medioissa kuin sai kuluttajat kommentoimaan.
Yhteisbrändäys, joka huomattiin – ja maistui
Kampanja vietiin laajasti näkyville ja kuuluville:
TV, leffa, YouTube, sosiaalinen media ja suoratoisto esittivät LM Somecon suunnittelemat ja tuotantoyhtiö Cocoan toteuttamat näyttävät, makuihin keskittyvät mainokset, jotka herättivät ruokahalun ja uteliaisuuden.
Kuluttaja-aktivointi, jonka suunnittelu ja toteutus oli LM Somecon käsialaa, haastoi kuluttajat valitsemaan puolensa – kumpi on sinun suosikkisi: Ranch vai Broadway? Palkintona oli unelmamatka: 4000 € reissu joko aidolle amerikkalaiselle karjatilalle tai musikaalien mekkaan Broadwaylle

KUMPI LÄHETTÄÄ MAKUNYSTYRÄSI MATKALLE?

Kaupan kilpailut ja näyttävät myymälämateriaalit – kuten ständit, lattiatarroitukset ja hyllynreunaelementit, joiden tekeminen
on myös LM Somecon vahvuus – kiinnittivät huomion ostopaikassa.
Keskustelut ja pizzakestit levisivät LM Somecon hoitamassa Grandiosan omassa sekä maksetussa sosiaalisessa mediassa, kun kuluttajat saivat tietoisuuden uudesta pizzaparista.
Ja mikä tärkeintä – myynti oli hullun hyvä.
Tarkkoja lukuja ei jaeta, mutta palaute kentältä ja kuluttajilta puhui puolestaan: tämä oli kampanja, joka osui ja upposi.
Kaksi brändiä, yksi idea
Kampanja perustui aitoon, strategisesti suunniteltuun yhteisbrändäykseen, joka puolestaan pohjautui LM Somecon vuosien kokemukseen molemmista brändeistä sekä taktiseen tehokkuuteen ja laajaan projektinhallintakykyyn. Toimenpide ei tuntunut päälleliimatulta, vaan luontevalta ja herkulliselta – mutta samalla yllättävältä.
Grandiosa sai Taffelilta uutta vetoa nuorempaan kohderyhmään. Taffel puolestaan valtasi uuden valtakunnan: pakastealtaat. Kaikki tämä syntyi brändien vahvasta kuluttajaymmärryksestä ja yhteensopivasta persoonasta.
“LM Someco toi kampanjaan luovuutta,
yhdisti kummankin brändin visuaalisuuden ja tone of voicen oikeanlaiseksi komboksi. Lopputuloksena oli kokonaisuus, jota kuluttajat eivät voineet olla huomaamatta – ja joka kirjaimellisesti tyhjensi pakastealtaat.”
— Mari Johtela, Markkinointipäällikkö, Grandiosa