LM Someco logo

Visit Naantali

My Side of Naantali

Suomessa on ainoastaan muutama Naantalin kaltainen matkailullisesti merkittävä puutalokaupunki, joka sijaitsee meren äärellä. Naantalin valtteina ovatkin pittoreskit puutalokorttelit, kirkko sekä tietenkin Muumimaailma. Naantali on lisäksi paljon muutakin kuin vanhan keskustan kesäinen idylli: kaupungin ympärillä avautuu ainutlaatuinen saaristo pyöräilyreitteineen ja golfkenttineen, ja tapahtumia on tarjolla ympäri vuoden.

Ote branbookin logo-ohjeistuksesta.

LM Someco sai kokonaisvastuun matkailubrändin kehittämisessä ja toimenpiteiden toteuttamisesta. Brändin kehittäminen lähti liikkeelle Brandbookista. Ensimmäisessä vaiheessa muotoilimme brändille logon ja toimintaa ohjaavan idean, jotka kuvastavat paremmin kaupungista välittyvää tunnetta. Halusimme logon sisältävän perinnettä, mutta myös nykyaikaista konstailematonta yksinkertaisuutta, jotta sen käyttö ja tuotteistaminen olisi mahdollisimman vaivatonta.

Brändille ja itse logolle määriteltiin myös useita värejä, jotka voi löytää kaupunkikuvasta sekä kaupunkia ympäröivästä luonnosta. Useampi väri antoi samalla paremmat mahdollisuudet leikitellä vuodenaikojen, erottuvuuden ja tunnelman kanssa. Useamman värin käyttö sopii hienosti kaupungin vivahteikkaaseen identiteettiin.

Naantali vastaa ihmisten toiveisiin romanttisesta ja onnellisesta paikasta viettää aikaa.

Toimintaa ohjaava idea on Visit Naantalin toiminnan ydin.
Sen tulee näkyä Visit Naantalin kaikessa tekemisessä, asiakaspalvelusta viestintään.

Matkailubrändin kehittämisen toisena tavoitteena oli uudistaa Visit Naantalin digitaaliset palvelut. Niihin kuuluivat verkkosivusto ja sosiaalisen median sisältönäkymät sekä tone of voice -määrittely. Verkkopalvelun käyttöliittymä koki käyttäjän näkökulmasta renessanssin, jossa ulkoasua ja navigaatiota selkeytettiin merkittävästi ja suosituimmat artikkelit nostettiin paremmin esiin.

Kuvakaappaus visitnaantali.com etusivusta.
Kuvakaappaukset mobiilinäkymästä.


Uuden jaottelun, palvelupolkujen ja filtteritoimintojen myötä My Side of Naantali -verkkosivusto on entistä yhtenäisempi sekä helppokäyttöisempi tietopaketti matkailijalle, niin desktopilla kuin mobiililla käytettynä.

Digitaalisten palveluiden ohella uudistettiin myös matkailun myynti- ja kuluttajatuotteet. Perinteinen painettu media on matkailun näkökulmasta edelleen ajankohtainen. Se kokoaa kuluttajalle yhteen pakettiin suuren määrän tietoa ja auttaa osaltaan kasvattamaan koko seudun yritysten ja muiden toimijoiden kassavirtaa. Tärkeimmät printtisovellukset ovat kuluttajaesite, ryhmäesite ja matkailukartta.

Kuvan naantalin ryhmäesitteestä.

Visit Naantali

Toimeksiannossa asiakkaan käytössä oli koko LM Somecon osaaminen. Yhdistimme markkinoinnin, designin ja teknologian tukemaan yhteistä päämäärää. Loimme vaikuttavien kosketuspisteiden ketjuja, joissa brändistä johdetaan tavoitteellisia, tunteita herättäviä ja toimintaan johtavia tarinoita. Vain yhtenäiset ja merkitykselliset viestit luovat vaikuttavia kokemuksia.

LM Somecon kanssa yhteistyö lähti käyntiin rivakasti uuden sesongin häämöttäessä jo horisontissa. Matkailubrändin raikastaminen yhdelle Suomen suosituimmista matkailukohteista aloitettiin valamalla pohja kuntoon. Vahvan ja yhdenmukaisen brändin määrittäminen ja toimenpiteiden suunnittelu oli tämän jälkeen vaivatonta. Meille muodostetun tähtitiimin kanssa kommunikointi on ollut nopeaa – vastaukset tulevat ilman viiveitä ja luvatut aikataulut ovat pitäneet erityisen hyvin. Emme saaneet mitä lähdimme uudella yhteistyöllä hakemaan – saimme ja saamme paljon enemmän.

Tarja Rautiainen
toimitusjohtaja
Visit Naantali