Twitter kertoi viime viikolla uudesta globaalista kokeilusta, jossa testaataan pienellä testiryhmällä merkkimäärän tuplaamista 280 merkkiin. Jo vuosien ajan on käyty keskustelua twiittien merkkimäärän pidentämisestä, ja nyt Twitter haluaa kokeilla ensimmäistä kertaa, miten testiryhmän käyttäjät suhtautuvat käytännössä tällaiseen uudistukseen. Tämän lisäksi algoritmiin on tehty jo pidempään muutoksia, joilla saattaa olla paljonkin vaikutuksia siihen, miten jatkossa kannattaa toimia, jos haluaa sanomansa leviävän.
This is a small change, but a big move for us. 140 was an arbitrary choice based on the 160 character SMS limit. Proud of how thoughtful the team has been in solving a real problem people have when trying to tweet. And at the same time maintaining our brevity, speed, and essence! https://t.co/TuHj51MsTu
— jack (@jack) September 26, 2017
Miksi merkkimäärän korotuksen testaamiseen päädyttiin nyt, vaikka twiittien pidennystä on pyydetty jo vuosia? Blogissaan Twitter kuvailee yhdeksi syyksi taustalla kielikulttuurisia vaikutteita, kuinka eri kielissä kielioppi ja sanasto eivät istu lyhyeen viestinnän muotoon.
Tuo on varmasti yksi suurimmista vaikuttimista, mutta ovatko verkossa helposti leviävät vääristellyt uutiset myös yksi syy testaamisen taustalla? Onko iskevällä, huomiohakuisella otsikolla ollut liian helppoa ohjata ihmisiä harhaan tai pikemminkin ollut liian vaikeaa tuoda perusteltuja näkemyksiä näitä vastaan?
Aika näyttää, miten tämä mahdollinen muutos vaikuttaa Twitterin käyttöön, mutta sitä ennen voimme pohtia hieman, mitä vaikutuksia tällä voisi olla Twitterin käytölle ja keskustelukulttuurille. Laajentunut merkkimäärä on mahdollisuus, mutta tiivistämisen ja ytimekkyyden arvo ei vähene mihinkään. Nyt on hyvä tilaisuus edelleen erottua edukseen nasevilla ja ajankohtaisilla viesteillä, mutta lisääntynyt merkkimäärä antaa tilaisuuden tuoda lisää tietoa ja näkemyksiä aiheeseen. Informatiivinen lyhytvideo tai infograafi yhdistettynä pitempään tekstiin voi helposti korvata lyhyet tiedotteet ja varmistaa viestin välittymisen suuremmalla todennäköisyydellä kuin verkkosivuille ohjaaminen.
Keskustelijoille muutos mahdollistaa pidemmät perustelut ja laajempien näkemysten jakamisen linkkien yhteydessä. Tämä olisi arvokas lisä asiantuntijakeskusteluissa, joissa helposti ketjutetaan useita twiittejä tai yritetään tilan puutteen vuoksi ohjata lukemaan lisää bloggauksista. Näihin twiitteihin voisi jatkossa ainakin kirjoittaa pidemmät saatetekstit.
Uskon, että moni aktiivikäyttäjä, joka on tottunut jo vuosien ajan tiivistämään sanomansa, kokee muutoksen ehkä turhana, ja mukaan tulevat pidemmät viestit voivat aluksi vieraannuttaa monia. Mikäli muutos tultaisiin toteuttamaan, syntyy samalla luovia tapoja hyödyntää vähän pidempää formaattia ja tässä onkin edelläkävijöille tilaisuus erottua. Oleellista on kuitenkin huomata, että pelkästään muutoksen vuoksi ei olisi edelleenkään pakko venyttää twiittejä 280 merkin mittaisiksi.
Twitter ohjaa panostamaan laatuun määrän sijasta
Twitter on jo pidemmän aikaa tehnyt taustalla kokeiluja hakualgoritmiinsa, joka jo aiemmin antoi käyttäjille mahdollisuuden valita, haluaako hän nähdä hakuja tehdessään ensin parhaat vai uusimmat twiitit. Huolimatta siitä, miten käyttäjä on tuon valinnan tehnyt, kaikille on nyt tullut vastaan twiittejä käyttäjiltä, joita itse ei seuraa, mutta joiden twiiteistä oma verkosto on tykännyt. Tämän lisäksi palattuaan Twitteriin pienen tauon jälkeen käyttäjä saa eteensä In case you missed it -osion, jossa on koostettuna Twitterin algoritmin avulla valikoimia twiittejä omalta verkostolta.
Pienten ja isompien muutosten ohella on jo parin kuukauden ajan ollut havaittavissa, että paljon tykkäyksiä ja reagointeja keränneet yksittäiset twiitit nousevat pidemmällä aikavälillä käyttäjien virtaan. Suosittujen twiittien elinkaari on pidentynyt ja reagointien määrän merkitys on kasvanut. Jos siis haluat saada näkyvyyttä sanomallesi, varmista että viestisi herättää reaktion tai seuraajallasi on syy jakaa viestiäsi eteenpäin. Reaktiot varmistavat, että twiittisi saa painoarvoa algoritmin edessä ja että twiittisi nousee sen uudelleentwiitanneiden seuraajien uutisvirroissa esille.
Twitteriin ei kannata välttämättä suhtautua enää kanavana, jonne voi huoletta julkaista vaikka kuinka paljon mitä tahansa sisältöä päivittäin. Ajankohdalla on merkitystä, joten kannattaa satsata ajankohtaisuuden lisäksi myös reaktioiden herättämiseen entistä enemmän.
Twitter muuttuu, muutu sinäkin
- Jos muutos tulee tapahtumaan ja saat pidemmät twiitit käyttöösi, kokeile rohkeasti, miten julkaisuissasi toimii pidempi ilmaisu.
- Panosta sisällön relevanttiuteen kohderyhmällesi ja helppoon reagoitavuuteen kommentoimalla, tykkäämällä ja uudelleentwiittaamalla.
- Pyydä ihmisiä osallistumaan.
- Reagoi takaisin kommentteihin.
- Kokeile vaihdella päivittäistä twiittien määrää ja seuraa miten se vaikuttaa näyttökertoihin, reagointeihin ja linkkien klikkauksiin
- Seuraa analytiikkaa säännöllisesti ja analysoi, mikä sisältö herättää eniten reaktioita.
Muutokset ovat hyvä mahdollisuus tarkastella omaa ja oman organisaation Twitter-viestintää kriittisesti datan valossa. Ovatko tähän asti tehdyt aktiviteetit johtaneet toivottuun lopputulokseen, vai olisiko aika kokeilla jotain uutta?
Kirjoittaja: Marko Suomi