Twitch on yhdysvaltalainen, Amazonin omistama livelähetyksiin eli pelaamisen, tapahtumien ja muun tekemisen striimaamiseen erikoistunut sivusto. Kuka tahansa voi pistää tietokoneeltaan tai muulta laitteelta lähetyksen päälle, ja katsojat ympäri maailmaa pääsevät reaaliaikaisesti seuraamaan ja kommentoimaan tapahtumia. Lue tämä artikkeli niin tiedät, mistä Twitchissä on kyse!
Joitain strategisia mittoja: Twitchin liikevaihto oli vuonna 2022 noin 2,8 miljardia dollaria. Samana vuonna lähetyksiä eli striimejä katsottiin yhteensä 22,4 miljardia tuntia. Maailmanlaajuisesti kuukausittaisia käyttäjiä löytyy 140 miljoonaa, ja Suomessakin heitä on noin 1,3 miljoonaa. Tämä tarkoittaa, että aktiivisten käyttäjien määrässä mitattuna Twitch pyörii täällä samoissa kahinoissa kuin esimerkiksi TikTok, Pinterest ja X.
Miksi Twitch usein unohdetaan, kun puhutaan sosiaalisesta mediasta ja markkinoinnista Suomessa?
Kuka Twitchiä katsoo?
Voi hyvin olla, että ei-peliharrastajalle konsepti kuulostaa vieraalta, ellei vieraannuttavalta. Sivuston demografiasta suuri osa onkin sitä “stereotyyppistä” Twitchin katsojakuntaa: 72 prosenttia käyttäjistä on 18–34-vuotiaita milleniaaleja ja Gen Z:n edustajia, 65 prosenttia taas miehiä. Itsekin tähän tarkkaan kategoriaan kuulumattomana heti huomautan: on siellä muitakin! Se minusta onkin Twitchin kauneus alustana – koskaan ei voi tietää, mitä joku juuri tällä hetkellä striimaa ja mille yleisölle.
On huomionarvoista, miten Twitch menee vastaan tämänhetkisiä sosiaalisen median trendejä: siinä missä muut alustat apinoivat toisiltaan aina lyhyempiä formaatteja ja tappelevat huomiosta hektisessä sisältövirrassa, Twitchiin mennään nimenomaan viettämään aikaa yhdessä paikassa, yhdellä kanavalla.
Keskimäärin käyttäjä viettää Twitchissä jopa 95 minuuttia päivässä, ja yhden livelähetyksen pituus taas on kolmesta kuuteen tuntia. Monelle lojaalille katsojalle on hyvinkin tärkeää nähdä oman lempistriimaajan lähetys alusta loppuun, ja pidemmän sisällön parissa on helpompi rentoutua kuin lyhytformaattien tulvassa.
Mistä Twitch oikein ilmestyi?
Nykyään on toki pitkän kaavan livelähetyksiä myös monella muulla alustalla YouTubesta Instagramiin ja TikTokiin, mutta Twitchiä voisi länsimaissa kutsua ilmiön aloittajaksi. Twitchin edeltäjä, Justin.tv, syntyi vuonna 2007 yhdysvaltalaisen Justin Kanin aivoituksesta alkaa kuvata elämäänsä reaaliajassa nettiyleisön kommentoitavaksi. Justin kuvasi elämäänsä keskeytyksettä päivin öin hurjat seitsemän kuukautta, mutta tempauksen ansiosta Justin.tv kasvoi keksijäänsä suuremmaksi ja alkoi koota joukkoa striimaajia ja katsojia – omaa pientä yhteisöä.
Sittemmin Justin.tv:n videopelipuoli erottautui omaksi sivustokseen, Twitch.tvksi, vuonna 2011. Kolme vuotta myöhemmin Justin.tv lopetettiin ja Amazon osti jo tuolloin suuren suosion saavuttaneen Twitchin 970 miljoonan dollarin hintalapulla. Potentiaali siis koettiin suureksi. Paljon siitä Twitch onkin lunastanut, ja matka vain jatkuu.
Sivusto on kokenut taipaleensa aikana muutoksia ja uudistuksia, mutta yhteisön ja yhteisten kokemusten tärkeys säilyy tähän päivään asti. Onpa sivustolla yhä mukana aktiivisia striimaajiakin, jotka aloittivat jo Justin.tv:n aikoihin ja tekevät sitä yhä täysipäiväisesti työkseen.
Mutta ketä siellä oikein seuraisi?
Twitchin luontainen taipumus yhteisöjen muodostumiseen saattaa olla yksi syy, miksi siihen tutustumisen kynnys saattaa tuntua korkealta. Uutena käyttäjänä ei tiedä, ketä katsoisi ja seuraisi, ja sekä sivustolla että joka kanavalla tuntuu olevan omat sisäpiirivitsinsä. Vaan kun keksii jutun jujun, löytyy sivustolta jotain jokaiselle: pelien lisäksi esimerkiksi vain juttelua tai ulkona seikkailua videon välityksellä, urheilukatsomoita, musiikintuottajia, taitelijoita, ruoanlaittoa ja niin edelleen.
Parastahan on, kun pääsee osaksi yhteisöä, ja sitten yhdessä kokemaan jotain erityislaatuista. Oli se ilmassa olevan (e-)urheilujuhlan tuntu, oman tiimin turnajaisvoitto, oman lempistriimaajan vihdoin saavuttama pelin maailmanennätys tai valtava, yhdessä kokoon kerätty potti rahaa hyväntekeväisyyteen – saavutus tuntuu yhteiseltä.
Yhteisö ja striimaajan oma persoona saa palaamaan kanavalle kerta toisensa jälkeen. Etenkin erikoistapahtumien aikaan tuntuu, että haluaisin nähdä lähetyksestä joka hetken, sillä koska tahansa saattaa tapahtua jotain outoa ja yllättävää, eikä tietenkään katsominen jälkikäteen nauhalta tunnu laisinkaan samalta.
Lisähoukuttimena livekatsomiseen on chatin reaaliaikainen reaktio, joka elää tapahtumissa mukana, sekä jatkuva vuorovaikutus toisten katsojien ja itse striimaajan kanssa.
Minun ikioma Twitch-vaikuttajani
Kun striimaajasta tulee tuttu, häneen myös luotetaan: monelle tärkein videopelin tai esimerkiksi laitteen ostamiseen vaikuttava asia on, antaako se “oma” striimaaja tuotteelle hyvät arvosanat. Luotto suosittelijaan ja pitkät lähetykset ovat positiivista myös silloin, kun puhutaan mainonnasta, sillä ohi vilahtavien näyttökertojen sijaan sponsori saa näkyvyyttä tunteja ja jopa päiväkausia putkeen.
Usein mainosdiiliin Twitch-vaikuttajan kanssa kuuluu, että striimaaja pelaa sponsoroitua peliä tai käyttää sponsoroituja tavaroita ja kertoo näistä yleisölle, jonka lisäksi näytöllä sekä kanavan tiedoissa on kerrottu brändistä. Vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi voi alustalle toki laittaa pyörimään myös perinteisiä mainosspotteja sivuston laajuisesti.
Osana yhteisöä
Twitchissä erityisen tärkeitä ovat oman kanavan yhteisön vakiokävijät. Kanavalla saa erityistunnustuksia esimerkiksi ikoneiden muodossa siitä, kuinka pitkään kyseiselle striimaajalle on maksanut tilausmaksua. Subscribaaminen, subaaminen, eli kanavan tilaaminen onkin yksi pääkeinoista, joilla Twitch sekä alustalla kokopäiväisestikin töitä tekevät striimaajat saavat elantonsa.
Perustason tilaus maksaa noin kolme euroa, ja sillä saa pieniä etuja, kuten kanavakohtaisia hymiöitä, merkin nimensä eteen, pääsyn vain tilaajille lukittuun chattiin ja niin edelleen. Suurin syy onkin yksinkertaisesti tukea omaa lempistriimaajaa: kanavatilaajilla on kuin oma yksityisklubi, johon ilmaiskatselijoilla ei ole asiaa.
Kaikki tämä vaikuttaa siihen, miten suunnattoman kovasti käyttäjä palveluun parhaimmillaan sitoutuu. Tarpeeksi vanhoilla kanavilla tilauksien 10-vuotispäivien juhlinta ei ole laisinkaan harvinaista – eli katsoja on kymmenen vuoden ajan maksanut kuukausittain striimaajalle tilausmaksua.
Moni myös tilaa samaan aikaan useampaa kanavaa, ja sen lisäksi vielä tekee ylimääräisiä maksuja striimaajille joko ostamalla Twitchin tarjoamaa Bits-valuuttaa tai lahjoittamalla kolmannen osapuolen palvelun kautta, ja suositut kanavat kahmivat itselleen mainosnäyttöjä, sponsoreita ja yhteistyökampanjoita. Suosituimmat striimaajat ovat tässä vaiheessa jo monimiljonäärejä, ja paljon maltillisemmankin kokoisella yleisöllä voi pystyä elättämään itsensä.
Toisaalta monen muun sosiaalisen median ammatin lailla enemmän unelmia urasta ammattilaisstriimaajana on mennyt murskaksi kuin toteutunut: nykypäivänä varsin saturoidussa kanavatarjonnassa on hankala saada jalansijaa.
Ei hyvää ilman huonoa
Uranäkymien lisäksi ei myöskään Twitchin kulttuuria ja yhteisöllisyyttä kannata aina katsoa vain läpi ruusunpunaisin lasein: kun ei erotella, kuka saa rakentaa itselleen miljoonien (usein nuorten) seuraajien yleisön ja kuka ei, huipulle ja sivuston luonnetta muovaamaan pääsee myös niitä mätiä omenia.
Twitch on tiukentanut vuosien saatossa sääntöjään ja pyrkii karsimaan sivustolta kaikenlaista syrjintää ja esimerkiksi rasismia, mutta oman kanavan yhteisön pelisääntöjen ylläpitämisestä vastuu on eniten itse striimaajalla. Jos yleisön ikäviin puheisiin ei kanavalla puututa, valitettavasti varsin negatiivissävytteisellä huumorilla on tapana normalisoitua.
Avaimet kestävän ja tukevan yhteisön rakentamiseen ovat striimaajan käsissä.
Ei ole liian myöhäistä tutustua!
Twitch on säilyttänyt vahvan asemansa sosiaalisen median kanavavalikossa jo pitkään, ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Kilpailijoita tulee ja menee ja uudistukset herättävät niin ihastusta kuin närääkin, mutta lopulta striimikansa tuntuu aina palaavan Twitchiin.
Amazonin tarjoama vakaa tausta sekä Twitchin ajan saatossa vaalima selkeä ja luotettava brändikuva varmistavat, että niin striimaajilla, katsojilla kuin brändeilläkin on kotoisa olo alustalla, nyt ja tulevaisuudessa.
Anna suorille lähetyksille siis mahdollisuus! Käy tutustumassa uusimpaan hittipeliin tai tarkista, josko joku tälläkin hetkellä striimaisi sitä lapsuutesi tai nuoruutesi nostalgista lempparia. Jos pelit menevät yli hilseen, lähde virtuaalimatkalle eläintarhaan tai miljoonakaupunkiin toiselle puolelle maailmaa, löydä sisäinen taiteilijasi Bob Rossin johdolla tai vietä hetki Julia Childin ja Jaqcues Pepinin kokkikoulussa. Ehkä löydätkin yhteisön ja aiheen, josta et olisi osannut arvatakaan kiinnostuvasi.
Ja markkinoija – joko kohdeyleisösi on löytänyt tiensä Twitchiin, ja osaatko seurata heitä sinne?