LM Someco logo

LinkedIn Website Demographics – analysoi verkkosivukävijöidesi ammatillista profiilia

LinkedIn on kehittänyt kuluneen vuoden aikana Campaign Manager-mainostyökalua koko ajan parempaan suuntaan. Siiri kertoi aiemmin blogissamme mm. LinkedIniin rantautuneen liidimainonnan mahdollisuuksista. Yksi LinkedInin tuoreimmista uudistuksista on LinkedIn Website Demographics, joka mahdollistaa tiedonkeruun ja -analysoinnin verkkosivukävijöiden ammatillisista profiileista ja näin sisällön räätälöinnin vastaamaan kohderyhmien tarpeita entistä paremmin. Näin LinkedIn tarjoaa verkkosivuanalytiikkaan varsin uudenlaisen työkalun, joka pystyy kertomaan verkkosivukävijöistä aivan erilaista tietoa kuin Google Analytics tai muut perinteiset analytiikkatyökalut. Tässä blogiartikkelissa avaan työkalun tarjoamia hyötyjä ja opastan sen käyttöönottoon.

LinkedIn Website Demographics -työkalun hyödyt

LinkedIn Website Demographics on maksuton työkalu, joka tarjoaa tietoa siitä, millaisen ammatillisen profiilin omaavat ihmiset ovat vierailleet yrityksen verkkosivuilla tiettynä ajankohtana. Työkalun avulla saat tietoosi verkkosivullasi vierailleiden kävijöiden tittelin, työnantajan, senioriteetin, työtehtävän, maantieteellisen sijainnin sekä työnantajan koon ja sen edustaman toimialan. Kun ymmärrät yleisöäsi paremmin ja opit, millaiset sisällöt resonoivat missäkin kohderyhmässä, pystyt räätälöimään sisältöjäsi entistä paremmin potentiaalisimpien liidien ja asiakkaiden tavoittamiseksi ja mielenkiinnon herättämiseksi.

Työkalun käyttöönotto

Pystyäksesi analysoimaan verkkosivujesi kävijätietoja LinkedInissä, sinulla tulee olla LinkedInin pikseli asennettuna verkkosivustollesi. Jos et vielä ole asentanut pikseliä, mene LinkedInin Campaign Manageriin ja valitse Account Assets -valikosta kohta Insight Tag. Sivulta löytyy selkeät ohjeet pikselin asennukseen. Käytännössä sinun tulee vain kopioida sivulla oleva pikseli ja upottaa se verkkosivudomainillesi niin, että pikseli kulkee mukana jokaisella sivulla. Pikselin asentamisen jälkeen sinun tulee muistaa lisätä domainisi myös Insight Tag -sivulla olevaan Domains-kohtaan. Sivulle tulee domainin viereen Verified-merkintä tiedoksi siitä, että pikseli on asennettu oikein. Mikäli tämä tuottaa vaikeuksia, kannattaa kääntyä verkkosivujen ylläpitäjän puoleen.

 width=

Pikselin asentamisen jälkeen voit alkaa luomaan kohdeyleisöjä verkkosivustosi eri sivuilla vierailleista ihmisistä. Kohdeyleisöjen luomisen jälkeen saat automaattisesti informaatiota myös verkkosivukävijöidesi ammatillisesta demografiasta. Saat arvokasta tietoa siitä, millaista ammatillista kohderyhmää eri sivuillasi olevat sisällöt kiinnostavat ja voit hyödyntää tätä tietoa esimerkiksi LinkedIn-mainoskampanjoita luodessasi. Pystyt suodattamaan Website demographics -tuloksia ajanjakson mukaan ja näin analysoimaan, onko sisältösi tai mainoskampanjasi ohjannut verkkosivullesi toivotunlaista yleisöä ammatillisen profiilin mukaan mitattuna. Saadessasi tietoa eri sivukävijöiden ammatillisista profiileista pystyt paitsi optimoimaan LinkedIn-kampanjoitasi myös verkkosivujesi sisältöä, mikäli huomaat, että ne eivät resonoi toivotussa ammatillisessa kohderyhmässä.

 width=

Jos et siis vielä ole asentanut LinkedInin pikseliä verkkosivustollesi, kannattaa se tehdä viimeistään nyt. Verkkosivuston vierailijoiden ammatillisen demografian analysoinnin lisäksi voit pikselin avulla nimittäin myös parantaa LinkedIn-kampanjoidesi konversioseurantaa, uudelleenmarkkinointia ja analysointia.

Kirjoittaja: Tiina Ratilainen

Uusimmat blogikirjoitukset aiheesta