Mikä rooli sosiaalisella medialla on hakukoneoptimoinnissa? Niin, hakukoneoptimoinnissa, siinä pakollisessa pahassa, joka monesti muistetaan vain kotisivuja muokatessa ja yrittämällä ahtaa tökeröjä avainsanaletkoja blogi-teksteihin.
Vaikka sosiaalisen median tykkäys- tai seuraajamäärät eivät suoraan hakukonetuloksiin vaikutakaan, on sosiaalisella medialla epäsuora vaikutus hakukonenäkyvyyteen. Parhaat tulokset saatkin, kun yhdistät sosiaalisen median osaksi hakukoneoptimoinnin strategiaasi. Ota siis tästä talteen kuusi syytä siihen, miksi sosiaalinen media pitäisi huomioida hakukoneoptimoinnissa.
1. Hakukoneoptimointi toimii myös sosiaalisessa mediassa
Nykyään sosiaalisen median hakukenttiä käytetään yhä enemmän hakukonemaisesti. Tämän takia hakukoneoptimointi on tärkeää myös sosiaalisen median kanavissa. Muista käyttää yrityksellesi tärkeitä avainsanoja esimerkiksi sosiaalisen median profiileissa. Näin varmistat, että profiilisi löydetään hakukentän avulla.
Kiinnitä erityisesti huomiota sosiaalisen median profiilisi tunnukseen, joka näkyy URLissa (esimerkiksi ‘SomecoFi’ osoitteessa www.facebook.com/SomecoFi). Sosiaalisen median hakukoneet toimivat hyvin pitkälti url-pohjaisesti, eli jos tunnuksesi on eri kuin termi, jolla yritystäsi yleisesti haetaan, voi sivusi olla hankala löytää haun avulla.
Huomaa myös, että relevanteilla hauilla sosiaalisen median profiilit näkyvät myös Googlen hakutuloksissa. Näin ollen on tärkeää, että käytät sosiaalisen median profiilien esittelyteksteissä yrityksellesi tärkeitä avainsanoja. Muista myös linkittää verkkosivustosi profiiliin ja ohjata sosiaalisen median seuraajakuntaa sivustollesi.
2. Sosiaalisen median julkaisut indeksoidaan
Aivan samalla tavalla kuin Googlen hakurobotti indeksoi verkkosivustosi yksittäiset sivut, indeksoi se myös sosiaalisen median julkaisut. Yksi julkaisu Facebookissa tai Twitterissä vastaakin yhtä laskeutumissivua verkkosivuillasi. Vaikka hakukoneet eivät indeksoikaan aivan kaikkia julkaisuja, on indeksointi kuitenkin tärkeää ottaa huomioon julkaisuja miettiessäsi.
Sosiaalisen median julkaisujen indeksoinnilla on vaikutus siihen, miten verkkosivustosi sisältö näkyy hakutuloksissa. Jos julkaisusi uudesta blogi-artikkelista saa paljon sitoutumisia ja verkkosivuliikenteesi lisääntyy kyseiselle sivulle, on tämä merkki Googlelle, että sisältö on relevanttia ja sivu pitäisi indeksoida nopeammin.
3. Paranna mahdollisuuttasi saada laadukkaita paluulinkkejä
Monesti yritykset käyttävät paljon aikaa ja resursseja kotisivujen ja blogin hakukoneoptimointiin toivoen, että Googlen hakurobotti tekisi taikoja ja nostaisi blogitekstit ja laskeutumissivut hakujen ensimmäiselle sivulle kohdennetuilla hakusanoilla. Sisältöjen optimointi on toki tärkeää, mutta jos näitä sisältöjä ei jaeta, on uusien sisältöjen näkyvyyden lisääminen hakukoneissa vaikeaa.
Sosiaalisen median avulla sisältö saadaan jaettua suurille yleisöille, jotka eivät muuten välttämättä löytäisi tekstiä. Hashtagien ja mainonnan avulla sisällöt saadaan yhä laajemman yleisön eteen. Parasta tietenkin tässä on se, että tarkalla kohdennuksella nämä ovat juuri niitä henkilöitä, joita sisältösi myös kiinnostaa!
Sosiaalinen media myös rohkaisee muita jakamaan heitä kiinnostavia artikkeleita, jolloin laadukkaat artikkelit saavat helpommin enemmän näkyvyyttä. Mitä useampi ihminen näkee sisältösi sosiaalisessa mediassa, sitä paremmat mahdollisuudet sinun on saada laadukkaita paluulinkkejä. Moni blogeissa tai verkkosivuilla jaettu sisältö onkin löydetty juuri sosiaalisen median kautta.
Kun artikkelit saavat sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä, liikenne verkkosivuille kasvaa. Näin myös Googlen arvostamat CTR, bounce rate ja konversiot todennäköisesti paranevat nostamalla samalla sijoitustasi hauissa.
4. Yhteisön rakentaminen auttaa parantamaan brändiäsi
Myös seuraajamäärän kasvattamisella ja online-yhteisön rakentamisella sosiaalisessa mediassa on yhteys hakukonenäkyvyyteen. Kun brändin tunnettuus kasvaa, lisääntyy orgaanisten hakujen määrä brändi-nimelläsi. Ihmiset myös klikkaavat herkemmin hakukonetuloksista sinun sisältöihisi, kun he tunnistavat brändisi.
Google taas lukee tämän niin, että sinun sisältösi vastaa hakijoiden kysymyksiin, joka auttaa sinua nousemaan orgaanisissa hakutuloksissa. Todennäköisesti brändistäsi tietoiset kotisivuvierailijat myös tietävät mitä etsivät ja löytävät sen sivustoltasi, jolloin bounce rate on alhaisempi. Sekä CTR:llä että bounce ratella on suuri vaikutus hakukonenäkyvyyteen.
Sosiaalinen media on antanut yrityksille ainutlaatuisen kanavan keskustella asiakkaidensa kanssa. Sosiaalisen median kautta voit helposti selvittää, mitä asiakaskuntasi kaipaa tai tarvitsee. Kuuntele seuraajakuntasi sosiaalisen median keskusteluja ja vastaa heidän tarpeisiinsa sisältösi avulla. Hakusanoja optimoimalla voit pitää huolen siitä, että asiakkaasi löytävät etsimänsä tiedon juuri sinun sivustoltasi.
5. Mainonta sosiaalisessa mediassa lisää orgaanisia hakuja
Sosiaalisen median mainonta on kustannustehokasta ja sillä voidaan tavoittaa hyvin tarkasti kohdistettuja ryhmiä. Vaikka mainonnalla ei suoraa vaikutusta hakukonetuloksiin olekaan, osoittaa Hootsuiten tekemä tutkimus, että mainonta sosiaalisessa mediassa vaikuttaa lähes kaksi kertaa enemmän hakukonetuloksiin kuin orgaaninen näkyvyys.
Vaikka kohdeyleisö ei välttämättä mainoksiin reagoisikaan, jää niiden näkeminen alitajuntaan. Kun kohdeyleisö sitten etsii hakukoneesta apua tarpeisiinsa, he etsivät todennäköisemmin suoraan brändi-nimelläsi tai klikkaavat ainakin todennäköisemmin sivustoa, josta ovat nähneet sosiaalisessa mediassa mainoksen.
6. Kuvahakujen määrä lisääntyy tulevaisuudessa – älä unohda kuvien optimointia!
Usein hakukoneoptimoinnista puhuttaessa mietitään vain kirjallista sisältöä ja hakukoneoptimoinnin teknisempiä puolia, mutta myös visuaalisemmalla sisällöllä on tärkeä rooli näkyvyyden lisäämisessä. Google myös uskoo, että visuaalisten hakujen määrä lisääntyy tulevaisuudessa – kuvahaulla voit siis saada hyvän määrän liikennettä sivustollesi.
Vaikka muistaisitkin lisätä alt-tagit kotisivuille tai blogiin ladattaviin kuviin, unohtuvat ne monesti sosiaalisen median sisällöissä. Pidä huoli ainakin seuraavista asioista optimoidessasi kuvia sosiaaliseen mediaan:
- Nimeä kuvat käyttäen avainsanojasi
- Lisää alt-tekstit käyttämällä kanavien vaihtoehtoinen teksti -toimintoja esteettömyyden turvaamiseksi. Muista avainsanat!
- Käytä oikeita kuvakokoja – Google suosii nopeasti latautuvia kuvia
Jos artikkeleitasi jaetaan sosiaalisessa mediassa, on tärkeää pitää huolta, että esikatselu näyttää hyvältä. Meta-tietoihin tulisi siis lisätä kuva- ja muut tiedot, joiden haluat näkyvän esikatselussa. Tämä onnistuu suoraan esimerkiksi Yoast SEO pluginilla WordPressissä tai lisäämällä OpenGraph-koodit sivusi HTML-tiedostoon.
Hakukoneet ja sosiaalisen media toimivat siis mukavasti käsi kädessä. Jättämällä toinen osa huomioimatta digitaalisen markkinoinnin strategiassasi et todennäköisesti pääse pitkälle, vaan näiden molempien tulisi olla olennainen osa strategiaa. Jos huomasit, että sosiaalinen media pitäisi ottaa paremmin huomioon hakukoneoptimointistrategiassanne, ota yhteyttä tai jatketaan keskustelua kanavissamme!