Saimme tämän kevään aikana todistaa jotakin sangen upeaa ja ennennäkemätöntä, kun Euroviisuedustajamme Käärijä loi sellaisen hypen, jota ei valtakunnassa juuri ennen ole nähty. Harva suomalainen välttyi vihreään boleroon ja nahkahousuihin sonnustautuneesta energisestä artistista sekä hänen Cha Cha Cha -biisistään; innostus ja kannustus levisivät jopa ulkomaille asti.
Myös brändit, yritykset ja organisaatiot villiintyivät ilottelemaan erityisesti sosiaalisessa mediassa varsin hauskoillakin tavoilla muokaten sanoituksia ja istuttaen vihreitä hihoja omien tuotteidensa päälle – yhteiseen hyvään ja kaikki muutkin hei!
Kun itse viisujen epäuskoisesta lopputulemasta, salaliittoteorioista ja pettymyksen kyynelistä on nyt jo kulunut kenties turvallinen tovi, voidaan kuitenkin pureutua mielenkiintoiseen ja tärkeään aiheeseen nimeltään tekijänoikeudet. Ovatko Käärijä, hänen artisti-identiteettinsä, kasvonsa ja kappaleensa yleistä riistaa ja hyödynnettävissä miten ja mihin vain? Vastaus on: eivät ole. Se on yhtä kiellettyä kuin kenen tahansa muunkaan naaman tai työn hyödyntäminen tuotteen markkinoinnissa ilman lupaa tai sovittua yhteistyötä (ja sen oikeaoppisesti merkiten).
Mitä sanoo Teosto?
Teoston asiakaskokemuspäällikkö Susanna Perämaa vastasi kysymyksiini ja hänen lupansa kanssa jaan nämä tärkeät pointit siitä, miten jatkossa toimia kunnioittaen tekijänoikeuksia ja välttyä korvausvaatimuksilta.
Kysymys: Miten toimia oikein, jos haluaa esimerkiksi käyttää kappaleen sanoituksia yrityksen tai organisaation sosiaalisen median julkaisussa?
“Musiikkiteoksen eli kappaleen/biisin muuntelemiseen tarvitaan aina alkuperäisen tekijän tai alkuperäisten tekijöiden lupa riippumatta siitä, muunteleeko teosta yksityishenkilö tai yritys, organisaatio tai julkishallinnon taho. Käärijän kasvojen tai muiden tuntomerkkien käyttö eivät kuulu meidän mandaattiimme. Lupa kasvojen tai muiden tuntomerkkien käyttöön täytyy aina kysyä ja saada henkilöltä itseltään tai häntä edustavalta taholta.”
”Jos biisi tai musiikin tekijä on kustannettu, lupakyselyt hoidetaan yleensä musiikkikustantajan kanssa. Kun kyseessä on sanojen muuntelu, lupa sekä sanojen muunteluun että muunnellun sanoituksen julkiseen käyttöön tulisi kysyä etukäteen joko sanoittajalta tai hänen kustantajaltaan.”
”Kun tarvitset tietoa siitä, onko kappale kustannettu vai ei, tai yhteystiedot joko tekijälle tai kustantajalle, niitä tulee toistaiseksi kysyä Teoston asiakaspalvelusta. Teosto ei kuitenkaan voi myöntää lupia biisien sanoitusten tai sävellysten muunteluun eikä myöskään muunnellun tai alkuperäisenkään tekstin julkiseen käyttämiseen biisistä erillään, sillä lyriikat eli sanat (ja nuotit) kirjallisesti esitettynä ovat graafisia oikeuksia, joita Teosto ei edusta.”
Kysymys: Mitä Teosto siis edustaa?
“Me edustamme musiikkiteosten eli musiikkikappaleiden esittämisen oikeuksia (siis sitä, kun musiikkia soitetaan/esitetään kuultavana versiona) ja tallentamisen oikeuksia joko suoraan tai yhteistyökumppanimme NCB:n kautta. Teosto on lisensoinut Facebookin, Instagramin ja TikTokin esittämisen osalta eli alustat maksavat meidän kauttamme korvauksia biisien tekijöille, kun yksityishenkilöt käyttävät esimerkiksi Cha Cha Cha:ta videoissa ko. alustoilla ilman kaupallista tarkoitusta.”
“Yritysten, kaupallisesti toimivien yksityishenkilöiden, organisaatioiden ja julkishallinnon toimijoiden tulisi aina kysyä ja saada lupa biisin käyttämiseen, joko Teostolta tai tekijältä suoraan tilanteesta riippuen. Kun kyseessä on joku edellä mainituista toimijoista kappaleen käytön katsotaan pääsääntöisesti olevan kaupallista. Tutkimme tilanteet kuitenkin tapauskohtaisesti. Teostolla ei myöskään ole mandaattia myöntää lupaa sellaiseen musiikkiteoksen käyttöön, jossa musiikkiteos tai sen tekijä saattaa erityisesti identifioitua käyttäjään tai sen tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin. Tällaisessa tilanteessa käyttölupa pitää hankkia suoraan tekijöiltä tai heidän kustantajiltaan. Sanojen tai sävellyksen muuntelu on lisäksi vielä eri asia kuin kappaleen originaaliversion käyttö, eli muuntelulupa pitää hankkia suoraan tekijöiltä tai heidän kustantajiltaan. Luvat tulee hankkia kaikilta tekijöiltä ennen kuin teosta aletaan käyttää.”
Miten menetellä jatkossa?
Sanotaan, että on helpompi pyytää anteeksi kuin lupa, mutta tässä yhteydessä sanoisin, että ei näin.
Olen vilpittömästi iloinen Käärijän menestyksestä, uskomattoman upeasta duunista ja siitä, miten hän on vienyt Suomea maailmalle pysytellen omana itsenään. Herraa en henkilökohtaisesti tunne, mutta se kuva, mikä hänestä on mediassa välittynyt, on hyvin välitön, nöyrä ja aito. Käärijä itse on useaan otteeseen todennut, että ”mä olen vain tavallinen Jere Vantaalta.”
Vaikka tavallinen Jere Vantaalta varmasti arvostaa kaikkea saamaansa tukea ja huomiota, muistetaan me markkinoijat kuitenkin se, että vaikka jonkun hypettäminen tuntuukin harmittomalta, emme voi kääriä fyrkkaa, tykkäyksiä ja palstatilaa toisen työtä ja brändiä hyödyntämällä ilman lupaa tai sovittuja korvauksia. 💚 Annetaan Käärijän kääriä ne.