Facebook on jo pitkään kehittänyt yksityisviestejä pyörittävää Messengeriä omana erillisenä tuotteenaan. Viime vuoden lopulla kerrottiin Messenger for Busineksen lähtevän kilpailemaan verkkosivuchattien kanssa, ja nyt Facebook lanseeraa uusia ominaisuuksia, joiden avulla yrityksen tavoittaminen Messengerin avulla on entistä helpompaa. Facebook nostaa monille sivuille jo määritellyn käyttäjätunnuksen esille, eli @tunnus nousee merkittävämpään asemaan myös Facebookissa – ennen yksilöity @käyttäjätunnus on ollut merkittävä lähinnä Twitterissä ja Instagramissa, nyt siis myös Facebookissa. Käyn tässä blogiartikkelissa tiiviisti läpi lanseeratut uudistukset.
Facebook käyttäjätunnus helpottamaan yrityksen löytämistä
Jotta käyttäjien olisi helpompi tunnistaa ja ottaa yhteyttää Messengerillä yrityksiin, joiden kanssa ne haluavat käydä keskustelua, Facebook tuo sivujen käyttäjänimet näkyville. Jokaiselle henkilölle ja sivulle on jo pitkään voinut Facebookissa määritellä käyttäjätunnuksen. Pian tämä käyttäjätunnus tullaan esittämään Twitteristä ja Instagramista tutulla tavalla @-merkin kera Facebook-sivun otsikon alla. Jos olet joskus jo muokannut Facebook-sivusi www-osoitteen kompaktiksi, on sinulla käytäjätunnus jo olemassa, koska käyttäjätunnus on sama kuin sivun muokattu osoite. Esimerkiksi Somecon Facebook-sivun osoitteeksi on lyhennetty facebook.com/SomecoFI, joten sivumme käyttäjätunnus on tällöin @SomecoFI.
Käyttäjätunnus on uniikki, joten jos yritystä hakeva käyttäjä tietää tunnuksen, hänen on helppo löytää oikea sivu myös silloin, kun lähes samannimisiä sivuja on paljon. Tulevina viikkoina @tunnus alkaa näkyä suoraan Facebook-sivun otsikon alla. Jos sivulle ei tunnusta vielä ole luotu, Facebook tulee myös kehottamaan, että tunnus kannattaisi luoda.
Messengerin Linkit ja koodit – suoraa kommunikointia yrityksesi kanssa
Messenger Links -toiminnon avulla yhteydenotto Messengerin kautta on tehty vielä aiempaakin helpommaksi. Linkit hyödyntävät sivun käyttäjätunnusta luodakseen lyhyen ja helposti muistettavan linkin (m.me/tunnus). Tätä linkkiä klikkaamalla sinulle aukeaa suoraan keskusteluikkuna kyseisen yrityksen kanssa Messengerissä. Messenger koodit (Codes) toimivat samalla tapaa. Ne ovat uniikkeja koodeja, jonka voi skannata Messengerillä älypuhelimen kameran avulla. Näin löytää myös suoraan helposti viestittämään oikealle yritykselle. Mennenger koodin voi ladata käyttöönsä Facebook-sivun ylläpidon puolelta.
Näitä linkkejä ja koodeja kannattaa jatkossa hyödyntää mainoksissa, nettisivuilla tai missä tahansa muissa markkinointimateriaaleissa, jos haluat ihmisten ottavan yhteyttä yritykseesi nimenomaan Facebook Messengerin kautta.
Messenger tervehdykset
Facebook on tuonut automaattisia pikavastauksia Facebook-sivuille käyttöönotettavaksi jo aiemmin – Facebook Messengeriin voi nyt lisäksi tuoda tervehdysviestin näkyville jo ennen kuin viestiä yritykselle edes lähetetään. Jo etukäteen voi esimerkiksi kertoa, kuinka nopeasti viesteihin pyritään vastaamaan.
Yhteenveto
Käyttäjätunnuksen nostaminen esille Facebookissa on varsin iso muutos palvelulle, joka ei aiemmin ole käyttäjätunnusta korostanut. Tunnuksen määrittely kannattaa kaikkien tehdä hyvin, koska se joka tapauksessa parantaa Facebook-sivujen löydettävyyttä. Tunnuksen kannattaa siis ylipäätään kuvata Facebook-sivua hyvin ja olla sellainen, että käyttäjä osaa intuitiivisesti hakea juuri sillä termillä yritystä. Erilaiset lyhennykset, joita käyttäjät eivät tunnet, voivat siis olla erityisen huonoja käyttäjätunnuksia.