Eräät aikamme kehnoimmista markkinointiteoista ovat seurausta huonosti käytetystä tekoälystä. Vaikka sisältöjen luominen tyhjästä on huumaavaa, brändin tulisi aina näyttää ja kuulostaa laadukkaalta itseltään. Näillä vinkeillä varmistat, että tekoälyavusteinen markkinointi ei sössi vaan syventää suhdettasi asiakkaisiin.
Toisinaan sunnuntaiaamupäivisin laitan repun selkään, asetan kuulokkeet korville ja suuntaan kirpputoreille ostamaan vinyylilevyjä.
Levykeräilijän riemu on löytämisessä. Myyntipöydän alle hautautuneesta pahvilaatikosta kurkistaa nuhruinen seiskatuumainen, jossa on kiinnostava kansitaide ja häivähdys tarinoissa marinoituneen tuntua. Mikä helmi – omin käsin paljoudesta poimittu!
Kotiin päästyään keräilijä asettaa artefaktin suoraan levylautaselle. Onnistunut aarrejahti nostattaa mielialan kahta oktaavia korkeammalle. Onpa kyllä oivallista musiikkia!
Kerron kokemuksesta, mitä seuraavaksi usein tapahtuu: Pari päivää myöhemmin keräilijä soittaa levyä kaverilleen ja huomaakin sen olevan ihan paska.
***
Samaa katinkultaefektiä on ollut havaittavissa tekoälyn helppoudesta huumaantuneessa markkinointimaailmassa. Itse generoidusta on pahimmillaan tullut itseisarvo, vaikka päämäärän pitäisi aina olla lopputuotteen laatu – eli asiakkaiden saama kokemus. Laadun objektiivinen arviointi voi olla vaikeaa, onhan aineistojen synnyttäminen tyhjästä kuin levyjen poimiminen loputtomasta myyntihyllystä: huumaavaa.
En ole ilmiölle immuuni. Kohkasin ensimmäisiä MidJourney-kuviani yömyöhään ja lähetin niitä innoissani kaverieni WhatsApp-ryhmiin. Mutta kun nyt katson kuvia, niin eivätpä ne kummoisia olleet. Minä näin tekoälyluomuksissa mahdollisuuksien loputtoman avaruuden, vastaanottaja aika yhdentekevän kuvan merirosvosta, joka istuu vakavana nuotion äärellä. Ja jolla on kolmetoista sormea.
Minä näin MidJourney-kuvissani mahdollisuuksien loputtoman avaruuden. Kaverini näki aika yhdentekevän kuvan merirosvosta, jolla on kolmetoista sormea.
Minun tekeleeni jäivät omiin arkistoihini, mutta brändin keinoälytuotokset ovat julkisen tarkastelun alla ja tavoittavat yleisöä aivan eri äänenvoimakkuudella. Jotta tekoälyavusteinen markkinointisi jammailee mukavasti myös useamman kulutuskerran päästä, muista kaksi tärkeää ohjetta.
1. Varmista aina tekoälyn työnlaatu muilta silmäpareilta
Kun vauhtisokeus iskee, mikä tahansa on mahdollista. Olen nähnyt kotimaisen ravintolan vaihtavan Instagramin herkulliset, autenttiset annoskuvat tekoälykuviin painajaisten pastamaasta, jossa groteskit pikkuihmiset näyttävät hukkuvan spagettimereen. Valtakunnallisen lehden digipalstoilla kohtasin mainoksen, jonka selkeästi tekoälygeneroiduissa copyissa puhuttiin ”loistavista yhteishetkistä, joissa on paljon naurua”. Maailmalla markkinoijat ovat kävelleet suonsilmään muun muassa tekemällä omaa brändiä haukkuvan Chatbotin ja esittelemällä ottawalaista ruokapankkia paikallisena nähtävyytenä.
Brändin pitää näyttää ja kuulostaa itseltään, oli tuotannon tapa mikä hyvänsä. Siispä jos käytät tekoälyä, varmista että tekstin tai kuvan ammattilainen vastaa aina sisällön laadusta. Käytä tuotoksesta vain sen laadukkaita osia. Älä vedä mutkia suoraksi tavalla, joka saa brändisi näyttämään huonolta tai huolimattomalta.
2. Muista, että tekoäly itsessään on viesti
Kuvittele mielessäsi yritys, joka tekee piirtopöytiä ammattikuvittajille. Pohdi sitten, mikä voisi olla pahin virhe, jonka tuo yritys voisi markkinoinnissaan tehdä.
Piirtopöytäyritys Wacomilla saattaa olla vastaus, sillä yleisö bongasi Wacomin omasta markkinoinnista AI-kuvitusta. Brändi, jonka pitäisi olla kuvittajien esitaistelija generatiivisen tekoälyn aikakaudella, joutui tärkeimmän kohderyhmänsä hampaisiin. Samaan ansaan lankesi Wizard of the Coast (WotC), jonka keräilykorttien ja lautapelien fantasiakuvitukset ovat paitsi merkittävä taiteilijoiden työllistäjä, myös monelle tärkeä eskapismin lähde juuri niiden autenttisuuden tähden.
Sekä Wacom että WotC vetosivat (alkutakeltelujen jälkeen) siihen, etteivät tienneet tilattujen kuvitusten sisältävän yksittäisiä tekoälyllä tuotettuja elementtejä. Onkin totta, että generatiiviset kuva- ja tekstiohjelmat limittyvät alati ihmiskäsin tehtävään suunnittelutyöhön. Sitä paremmalla syyllä:
Mieti, mitä eri kohderyhmät voivat ajatella tekoälystä markkinoinnin tuotantotapana, ei vain lopputuotteena. Suosi avoimuutta tekoälyn hyödyntämisessä ja varmista, että yrityksessänne on selkeät käytännöt myös sen osittaisesta käytöstä.
Kun nämä perusteet ovat hallussa, osaat erottaa tekoälytuhrut aidoista helmistä. Lopputuloksena on soinnikasta markkinointia, jota kelpaa luukuttaa kaverillekin – myös alkuhuuman laskeuduttua.