Jo maaliskuussa huhuttiin Instagramin kehittävän kovasti uusia työkaluja brändimarkkinointiin, toukokuussa saimme ensimmäisiä maistiaisia ja nyt uusien toimintojen maailmanlaajuinen käyttöönotto on alkanut. Instagramiin on tulossa entistä monipuolisemmin dataa omien julkaisujen näkyvyydestä, sekä normaaleista henkilöiden Instagram-profiileista hieman poikkevat, ominaisuuksiltaan laajemmat yrityssivut.
Instagramin erilliset yrityssivut tekevät yritysten kontaktoinnista helpompaa, koska sivulle tulee ensinnäkin Ota yhteyttä -painike. Lisäksi sivulle voi lisätä tietoja yrityksestä enemmän kuin normaaliin henkilöprofiiliin: voit lisätä puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja/tai toimipisteesi osoitteen. Kun joku klikkaa Ota yhteyttä -painiketta, hänelle tarjotaan vaihtoehdoksi näitä kolmea tai osaa näistä vaihtoehdoista sen mukaan, mitkä kaikki tiedot yritys on lisännyt sivulleen, eli vaihtoehtona on soittaminen (tai tekstiviestin lähettäminen), sähköpostin lähettäminen ja reittiohjeiden hakeminen.
Aiemmin spekuloin, aikooko Instagramin omistama Facebook heti integroida Instagramin yhteydenottopainikkeen toiminnallisuuden esimerkiksi Facebook Messengeriin ja näin ohjata yhteydenotot yhteen ja samaan sovellukseen, mutta näin pitkälle Facebook ei siis vielä tässä vaiheessa mennyt, vaan tarjoaa perinteisempiä yhteydenottomenetelmiä.
Yrityssivuja myös luokitellaan yrityksen toimialan mukaan. Oikealla olevassa Jasper’s Market -yrityssivulta otetussa kuvakaappauksessa näkyy tilin nimen alla yrityksen luokitteluna Food/Grocery.
Instagramin yrityssivun käyttöönotto
Spekuloimme aiemmin tapaa, miten Instagram tulee yrityssivut lanseeraamaan: voiko jo olemassaolevan tilin muuttaa yrityssivuksi vai joutuuko sivun seuraajamäärän kasvattamisen aloittamaan aivan alusta, kuten aikanaan kävi, kun Facebook lanseerasi yrityssivut, joilla tarjotaan yhä nykyisinkin huomattavasti enemmän analytiikka- ja hallinnointimahdollisuuksia kuin henkilöprofiileissa. Instagramin kohdalla valittiin mahdollisuus muuttaa jo olemassaoleva Instagram-tili yrityssivuksi, ja hyvä näin.
Instagram on tehnyt selkeän ohjevideon, joka opastaa, miten saat yrityssivut käyttöösi. Kaikilla toki vielä ei ole mahdollisuutta ottaa yrityssivua käyttöön – ilmeisesti kaikki, joille mahdollisuus tulee, saavat tästä ilmoituksen Instagramiin kirjautuessaan. Toki myös tilin asetuksista voi katsoa mahdollisuutta vaihtaa tili yrityssivuksi. Kun muutat Instagram-tilistäsi Instagramin yrityssivua, sinun tulee yhdistää tili olemassaolevaan yrityksen Facebook-sivuun. Facebook-sivua jo hallinnoivan henkilön kannattaa siis suorittaa Instagramin yritystilin luominen. Katso lisäohjeet alla olevalta videolta – muuttaminen on sinänsä suoraviivaista.
Uutuudet Instagram-analytiikassa
Instagramin yrityssivut tulevat tarjoamaan uusia analytiikkaominaisuuksia. Sivulle on tulossa kertaheitolla mahdollisuus saada tietoa tilin seuraajista ja heidän tavoista käyttää Instagramia. Tarjolla on demograafista dataa mm. ikä- ja sukupuolijakaumasta, jakaumasta seuraajien kotipaikan suhteen sekä tietoa, mihin aikaan tilisi seuraajat tyypillisesti ovat paikalla Instagramissa.
Seuraajista saatavan datan ohella tullaan saamaan myös enemmän tietoa julkaisujen näkyvyydestä. Tilastot kertovat niin julkaisujen näyttökertojen määrän eli julkaisujen katselujen kokonaismäärän kuin myös julkaisujen kattavuuden eli yksittäisen julkaisun nähneiden käyttäjätilien määrän. Myös sitoutumisten yhteenlaskettu määrä on laskettu suoraan, eli saat suoraan tietää, moniko on yhteensä tykännyt ja kommentoinut kuvaasi. Lisäksi saat tilastoista tietää, moniko käyttäjä on klikannut sivustolinkkiä yrityssivullasi tai voit selvittää kätevästi, mitkä viimeisen viikon julkaisuista ovat näyttökertojen, kattavuuden tai sitoutumisen mukaan menestyneet parhaiten Instagram-sivullasi.
Kävijätietoja alkaa kertyä julkaisuillesi sen jälkeen, kun olet luonut yrityssivun, eli tilastotietoja ei saa takautuvasti siltä ajalta, kun yritystilisi vielä oli normaali Instagramin käyttäjätili.
Julkaisujen kevyt mainostus eli boostaaminen
Samalla kun yrityssivut otetaan käyttöön, tulee myös mahdolliseksi Instagram-julkaisujen mainostaminen suoraan Instagram-sovelluksella. Aiemmin mainoksia on voitu toteuttaa vain Facebookin mainostyökaluilla, mutta jatkossa on yksinkertaista klikata julkaisun alareunasta mainostusmahdollisuutta ja laittaa mainostukseen vaikka 5 € budjettia. Tämä mainostoiminnallisuus vaikuttaa olevan pitkälti samanlainen kuin Facebookin kevyin mainostyökalu, eli kohdennuksen mahdollisuudet ovat rajallisia. Jatkossakin suosittelemme kuitenkin joko itse opettelemaan mainostyökalujen käyttöä (esim. uutuuskoulutuksessa Facebook-mainontaa muutamalla kympillä) tai ostamaan toimistolta mainonnan toteutuksen, jottei budjettia hukata tehottomaan ja huonosti kohdennettuun mainontaan.
Yhteenveto
Jäämme odottamaan, miten nopeasti yrityssivut tullaan laajalti ottamaan käyttöön Instagramissa. Uusimman sovelluspäivityksen yhteydessä ainakin iOS-puhelimilla näkee jo muilla käytössä olevia yrityssivuja, vaikkei omaa tiliä olisikaan vielä mahdollista muuttaa yrityssivuksi. Instagramin yrityssivun toiminnallisuuksia, erityisesti tietoa seuraajista ja heidän tavoistaan käyttää Instagramia, sekä dataa orgaanisista näyttökerroista ja kattavuuksista on kaipailtu jo pitkään. Uudistus tällä saralla on siis erittäin tervetullut, jotta voimme entistä paremmin ymmärtää Instagram-sisältömarkkinoinnin tehoa ja tavoittavuutta.
Blogiartikkeli kirjoitettu alunperin 6.5.2016 ja päivitetty 22.8.2016, kun saatiin lisätietoa Instagram-yrityssivuista.