Kun organisaatiossa lähdetään rakentamaan vuorovaikutteisempaa viestintää, tapahtuu se luonnollisesti ihmisten kautta. Asiantuntijabrändi, työntekijälähettiläs, someninja – termistö saattaa tuntua keinotekoiselta, mutta organisaatioiden kasvava tarve viestiä ihmistensä kautta on aito.
Meidän oma vuorovaikutusgurumme Mikko kirjoitti samasta aiheesta termillä dialogiloikka. Hänen mukaansa vuorovaikutus liittyy kaikkeen ja on suorastaan yrityksen kehittymisen elinehto.
Dialogiloikan ydin, sosiaalisessa mediassa tapahtuva keskustelu, edellyttää asiantuntijoiden osallistumista. Mutta miten saada asiantuntijat aktivoitumaan? Asiantuntijabrändin rakentamistalkoot herättävät paljon kysymyksiä: Voiko ne pakottaa? Ja entä jos ne mokaa tai tulee se somekohu? Entä jos ne löytää uuden työpaikan sieltä somesta?
Motivaatio, tuo jokaisen johtajan jahtaama liukas pirulainen, kun ei synny pakottamalla vaan pitää houkutella esille. Keppiä ja porkkanaa, sisäistä paloa, työnimua – jokainen meistä löytää motivaation eri tavoin ja tukimenetelmin.
Sosiaalisen median sietämätön keveys
Mitä pitää tapahtua organisaatiotasolla, jotta yksittäiset asiantuntijat saadaan viestimään samaan suuntaan, tekemään sen omasta halustaan ja kuitenkin kiinnittyen organisaation yhteisiin tavoitteisiin? Ensimmäinen askel on linkittää organisaation yhteiset tavoitteet jokaisen asiantuntijan tehtäviin ja unelmiin – merkityksellisyyteen.
Yksi tapa pohtia elämänsä tarkoitusta on japanilainen Ikigai. Tiivistetysti Ikigai-ideologian mukaan oman olemassaolon tarkoitus löytyy sieltä, missä maailman tarpeet, liiketoiminta, omat vahvuudet ja intohimot kohtaavat. Siellä ytimessä on elämän tarkoitus ja onnellisuuden lähde. Mutta sitten takaisin suomalaiseen työelämään!
Yhä useammalle työpaikalle on vuosien saatossa hiipinyt sosiaalisen median ohjeistus, innostus tai pakotus. Dialogiloikka ei välttämättä olekaan ollut kivuton tai nopea. Asiantuntijalle astuminen vuorovaikutukselle alttiiksi voi tuntua tuskaiselta.
Sosiaalisen median tiivis tapa viestiä voi tuntua liian kevyeltä ja mahdollisuus perustella kantojaan riittämättömältä: Mitä uutta sanottavaa minulla on? Ei tätä tutkimusaluetta VOI tiivistää näin lyhyeen. Ei tästä teemasta vaan VOI viestiä ilman näitä meidän sisäisiä termejä.
Tuntuuko tutulta? Nyt seuraa synninpäästö:
Sosiaalisen median vuorovaikutus on vaikea laji, eikä se sovi kaikille. Samalla se on kuin lintujen talviruokinta: jos siihen lähtee, pitää jatkaa koko pitkän talven yli. Mutta sekin talipallo kannattaa nokkia ja niellä palanen kerrallaan.
Seuraako asiantuntijabrändi mukana kun rooli vaihtuu?
Työpaikan vaihtuessa saattaa joutua tilanteeseen, missä uusi rooli vie pohjan vanhalta sosiaalisen median läsnäololta. Se, mikä vaikkapa toimittajalle oli luontevaa, ei viestintäpäällikölle enää tunnukaan hyvältä.
Jos aiemmin yritysjohtajana käytti sosiaalista mediaa johtamiseen, saattaa hyppy yrittäjäksi pistää pasmat ja twiitit sekaisin. Seurauksena voi olla asiantuntijabrändin mentävä aukko, jonka täyttämiseen menee hetki.
Kirjoitin jokin aika sitten termistä sisältökehys.Organisaatioiden sisällöt ovat uskottavia vain, kun ne osuvat siihen sisältö- tai viitekehykseen, jonka vastaanottaja organisaatiolle on mielessään rakentanut. Samaa kehysajattelua voi hyödyntää myös asiantuntijan läsnäolon rakentamiseen tai uudelleensuuntaamiseen.
Ja tässä peliin astuu myös Ikigai! Yksinkertaistettuna asiantuntijan sisältökehys ja sosiaalisen median läsnäolon ydin löytyy kolmen kokonaisuuden yhtymäkohdista:
- Ammatillinen osaamisesi: Eli se asiantuntemus. Mitä teet työksesi, millaisiin teemoihin päivittäisessä työssäsi pureudut? Missä olet hyvä ja haluat tulla paremmaksi?
- Organisaation tavoite: Mitä työnantajasi sinulta odottaa? Millaiset tavoitteet sinulla on työssäsi ja miten niitä voisi edistää sosiaalisessa mediassa? Halutaanko organisaatiossa herätellä keskustelua jostain tietystä teemasta tai hakevan ajatusjohtajuutta?
- Intohimosi: Mitä rakastat tehdä? Mikä saa hymyn huulillesi? Mistä voisit puhua loputtomiin, tehdä ilmaiseksi ja olla onnellinen juuri sitä tehdessäsi?
Piirrä siis kolme kuplaa, joiden sisälle kirjaat näitä edellämainittuja asioita. Näiden kolmen osa-alueen yhteisestä keskiöstä löytyy Ikigain tapaan asiantuntijabrändisi sekä sosiaalisen median viestintäsi ydin ja jos hyvin käy, myös (työ)elämäsi tarkoitus! Doo Isashimashite.
Psst, jos asiantuntijabrändi kaipaa Ikigain päälle vielä lisäboostia, tsekkaa digiviestijämme intensiivitoteutus touko-kesäkuussa!