Rakas Instagram*, uudistut niin kovaa tahtia, että sinusta voisi kirjoittaa lähes päivittäin.
Vasta kuukausi sitten Lotta kirjoitti blogitekstin siitä, miten Instagramin uudistukset tekivät sovelluksesta entistä yhteisöllisemmän ja yritysystävällisemmän. Näitä uusia toimintoja ollaankin jo nähty käytössä: esimerkiksi Shopping on Instagram -toiminto on ottanut hyvin tuulta alleen. Nyt Instagram on julkaissut kasan uudistuksia ja testauksia, joilla sovellus saadaan entistä käyttäjäystävällisemmäksi ja Instagram-markkinoinnin merkitys korostuu entisestään. Uudistustahdista päätellen Instagram havittelee miljardin päivittäiskäyttäjän rajapyykkiä nopeammin kuin osasimme odottaa. Kuitenkin jokainen näistä uudistuksista on harppaus parempaan, sekä yksityis- että yrityspuolella.
Storiesin miljoonat mahdollisuudet
Jo pari vuotta pyörinyttä Instagram Stories -puolta kehitetään alati ja tällä hetkellä uusia päivityksiä on tulossa enemmän kuin koskaan. Kenties Snapchatin viimeisimmän innovaation floppaus on tuonut lisäpuhtia Instagramille. Ykkössija voitaneen myöntää etenkin Stories-toiminnon osalta tälle kuningassovellukselle.
Viimeisimpänä uudistuksena on tullut usean kuvan yhtäaikainen lataaminen Storiesiin. Tutustumisen arvoinen toiminto, joka mitä ilmeisimmin päivittyy lähiaikoina valtaosalle käyttäjistä – minulla siihen on jo mahdollisuus. Kuvia tai videoita voi nyt lisätä samalla kertaa useamman, samaan tapaan kuin normaalia julkaisua tehdessä, ja erityisenä plussana tässä onkin otoksien yhtäaikainen muokkaaminen ennen julkaisua. Toiminto helpottaa tarinankerrontaa ja kuvien yhteensopivuutta visuaalisesti voi pohtia jo ennen yhdenkään kuvan julkaisua. Tämä ominaisuus tukee hyvin suunnitelmallista sisällöntuotantoa ja on olennainen lisä yrityspuolella.
Muita huomionarvoisia uudistuksia Stories-puolella on filttereiden ja tarrojen luominen kolmansien osapuolten toimesta. Tällä hetkellä vain muutamat, Instagramin määrittämät käyttäjät kuten vaikkapa Ariana Grande ja Vogue voivat luoda näitä elementtejä. Sormet ristissä toivomme, että ominaisuus rantautuu lähiaikoina myös Suomeen ja yritykset pääsevät hyödyntämään toimintoa omassa markkinoinnissaan.
Instagramin uudistukset Stories-puolella eivät loppuneet siihen, vaan haluaisin mainita vielä videochatin ja Spotifystä kappaleiden jakamisen suoraan Instagramin Storiesiin. Nämä lämmittävät myös yksityiskäyttäjän sydäntä.
Kategoriat kunniaan
Tähän asti yritysten löydettävyys on jäänyt aihetunnisteiden, merkintöjen tai sijaintitietojen varaan, ellei käyttäjä ole viettänyt lukemattomia aikoja Tutki-välilehdellä kuvia skrollaten. Nyt Instagram vastaa haasteeseen iloisella yllätyksellä – kategoria-toiminnolla. Tätä toimintoa emme ehkä ole osanneet odottaa, mutta ennustaisin, että pian emme osaa enää elää ilman sitä.
Instagram päivittää Tutki-osioon kategoria-painikkeet, joiden alle kertyy sisältöä kyseisestä aihepiiristä. Kategoriat tulevat olemaan kaikenlaisista aihealueista; esimerkiksi muoti, valokuvaus, koirat, markkinointi, you name it. Tämä parantaa huomattavasti sekä yritysten että sisältöjen löydettävyyttä. Nähtäväksi jää, tuoko toiminto lisää liikennettä Instagram-tileille ja omaksuvatko käyttäjät toiminnon.
Kategorioiden hyödyntäminen mahdollistaa yritykselle Instagram-markkinoinnin uuden ulottuvuuden, jossa suunnitelmallisuuden ja sisältömarkkinoinnin rooli korostuu entisestään.
Instagram Direct vauhdikkaampaan asiakasyhteydenpitoon
Ärsyttääkö sinuakin huomata, että inboksiin olikin tullut kommentti kolme viikkoa sitten julkaistuun Storiesiin? Tai palautetta viimeisimmästä blogitekstistä, mutta ilmoitusta Direct-viestistä ei ole tullut? Huoli pois, Instagram on kehittänyt tähän ratkaisun!
Instagramin uudistukset jatkuvat Directin kehitykseen asti – tovi sitten Instagram ilmoitti yksinkertaistavansa yritystilien inboksia. Tähän asti viestit ovat menneet Muut-kansioon, mikäli käyttäjä ei seuraa Instagram-tiliäsi. Nyt potentiaalisten asiakkaiden viestit tulevat suoraan Directiin ilmoituksen kera, eikä sinun tarvitse enää muistaa käydä katsomassa Muut-kansiota uusien viestien toivossa. Jatkossa voit myös merkitä tärkeät keskustelut tähdellä ja suodattaa keskusteluja erilaisilla filttereillä.
Uudistus nojaa selkeästi entistä avoimempaa keskustelukulttuuriin ja kaupankäyntiin. Inbound-markkinoinnin valtakausi häämöttää myös Instagramin puolella – ja ehkä pian sähköposti-rumba haudataan ainiaaksi (jes!). Vitja, alkaako kanssakäyminen asiakkaiden kanssa sujua kuin tanssi?
Instagram on kertonut myös testaavansa “nopeita vastauksia” lähiviikkojen aikana. Nämä voivat olla esimerkiksi valmiita lauseita aukioloajoista tai kiitos-viestejä yhteydenotosta. H2H -keskusteluun uskovana en tästä päivityksestä juurikaan innostu, mutta uskon sen olevan toimiva ratkaisu organisaatioissa, joilla on potentiaalinen ja suuri yleisö. Suositukseni kuitenkin on miettiä valmiit vastaukset tarkoin (mikäli Instagram antaa siihen mahdollisuuden), ettei niistä nouse vastaanottajalle liiallisia automaattivastaus-viboja.
Innostaako Instagram samanlailla sinua kuin minua? Näetkö kanavassa valtavan potentiaalin liiketoimintasi kannalta? Haluatko tietää lisää Instagram-markkinoinnin keinoista? Lisäoppia voit hakea vaikka Instagram-koulutuksistamme, jotka olemme suunnitelleet peruskäyttäjälle tai edistyneemmälle Instagram-markkinoijalle.
*Kirjoittaja väittää Instagramin olevan 2010-luvun päiväkirja, jota hän ei itse oppinut nuorena koskaan kirjoittamaan. Nyt hän päivittää hyvät hetket Instagramiin ja jakaa ilon kanssaolijoiden kesken.