Lounea Valokuitu
Lupaus mutkattomasta digiarjesta vietiin Hangosta Inariin
Kun Lounea Valokuitu tarvitsi tavan erottua kuumentuneella kuitunettimarkkinalla, ratkaisumme oli lupaus mutkattomuudesta – lupaus, jonka vain yli 130 vuotta kotimaassa toiminut, kellon ympäri asiakaspalveleva teknologiajohtaja Lounea pystyy uskottavasti allekirjoittamaan.
Helppous + nopeus = mutkattomuus
Olimme tehneet valokuituoperaattori Lounealle brändiuudistuksen 2014 ja sittemmin rakentaneet yrityksen verkkokauppaa. Vuonna 2022 Lounea oli tunnistanut tarpeen luovalle nahanluonnille: nyt tarvittiin strategisemmin viestivä, raikkaammin erottuva Lounea, joka tavoittaisi tarkasti määritellyt kohderyhmät helposti lähestyttävillä viesteillä. Perkasimme kuuman valokuitumarkkinan kiemuroita työpajoissa Lounean kanssa.
Työpajojen pohjalta suunnittelimme Lounealle toimintaa ohjaavan idean: Rakennamme mutkatonta digiarkea valokuidulla, johon mahtuu koko Suomi. Ideaan tallentui Lounean vahvuus täyden palvelun valokuituoperaattorista, jonka kuitukaapeli ratkaisee kotien, yritysten ja julkishallinnon nettitarpeet jopa vuosisadoiksi. Slogan ”Mutkattoman digiarjen puolesta” oli kuin ratsu, jonka kyydissä Avainlippu-merkitty Lounea liputtaisi kotimaisen valokuidun ilosanomaa Hangosta Inariin.
Mutkattomuutta miljoonalle silmäparille
Tuohon pohjatyöhön nojaten olemme ylpeästi Lounean luova kumppani ideoita ja kanavia rajaamatta. Haluamme valokuidusta kiinnostuneen kohderyhmän kohtaavan Lounean mahdollisimman monella pinnalla, mahdollisimman relevantein viestein.
Samalla tehtävämme on hälventää mielikuvaa vaikeaselkoisesta, teknisestä alasta: esimerkiksi kirjoittamamme kymmenien selkokielisten artikkelitekstien kirjasto auttaa Lounean nykyisiä ja tulevia asiakkaita löytämään vastaukset arjen kotinettiä koskeviin kysymyksiin. Suorastaan mutkatonta!
Markkinointia kaupunginosan tarkkuudella
Jotta aineistot myös tavoittavat kohderyhmänsä, tarvitaan tehokasta digimarkkinointia. Myös digimarkkinoinnin perustus valettiin strategia- ja konseptointityöllä, jonka pohjalta asetimme tavoitteiksi kiinnostuksen herättämisen, Lounea Valokuitu -brändin tunnettuuden ja preferenssin sekä kuluttajien kannustamisen harkinnasta ostopäätökseen – niin räätälöidyillä paikallisviesteillä kuin valtakunnallisilla kampanjoillakin.
”Lounealaiset ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä LM Somecon tapaan toimia, innostuneita uusista kampanjoista ja ylpeitä siitä, miten brändimme viesti on välittynyt asiakkaillemme. LM Somecon asiantuntemus ja luova tuki on ollut kultaakin kalliimpaa hektisessä markkinatilanteessa.”
Henna Fagerström, myyntipäällikkö, digitaalinen kanava, Lounea
Jatkuvan mainonnan ytimen muodostaa monikanavainen always on -läsnäolo sosiaalisessa mediassa, Googlen hakutuloksissa sekä lukuisissa verkkosivuissa ja -medioissa. Tehokkuus taataan tulosten jatkuvalla analysoinnilla ja mainonnan optimoinnilla. Valokuitualalla brändinrakennuskin on tulosurheilua – siksi mittaamme markkinointimme onnistumista toteutuneiden kuitukauppojen määrällä.
Jatkuvan näkyvyyden lisäksi mutkaton digiarki kiteytyy kampanjoina: Lounea on näkynyt niin suosikkitubettajien Twitch-kanavilla, Jodel-mainonnassa kuin Helsingin Sanomien etusivullakin. Missä tarvetta uudelle netille, siellä Lounea – ja missä Lounea, siellä mutkatonta digiarkea, jossa nettiä ei edes huomaa.
+37 %
kasvu omakotitalojen liittymämyynnissä
vuonna 2023 (vrt. 2022)
”LM Someco on juuri sitä, mitä jokainen markkinointipäällikkö kaipaa tuekseen. Luotettava, idearikas, aktiivinen ja toteutukset aina laatua 6/5. Laaja yhteistyö ja pitkä historia mahdollistavat, että markkinoinnin toimenpiteet eivät ole irrallisia toteutuksia vaan kiinni liiketoiminnan tavoitteissa: Esimerkiksi uusien asiakkaiden hankinta on kasvanut merkittävästi ja kustannustehokkaasti.”
Henna Fagerström, myyntipäällikkö, digitaalinen kanava, Lounea