LM Someco logo

The Jelly Bean Factory® – Cloetta

The Jelly Bean Factoryn globaali ilmeuudistus

Maailmanlaajuisesti toimivan makeisbrändin ilmettä selkeytettiin johdonmukaisella brändäyksellä ja nostamalla paremmin esiin brändin tärkeimmät ominaisuudet: mahtava maku ja hauskuus. Digitaalisen kuvatuotannon (CGI) käyttö suunnittelussa ja kuvituksissa nosti lopputuloksen herkullisuuden uudelle tasolle.

The Jelly Bean Factory brändin globaali ilmeuudistus

Makuelämysten äärellä yli 20 vuotta

The Jelly Bean Factoryn® perustivat isä ja poika Peter ja Richard Cullen Dublinissa vuonna 1998. Heidän toiminnallaan oli yksi ohjenuora: viedä mahtavia makuelämyksiä ihmisille ympäri maailmaa. Nykyään brändin omistaa Cloetta ja tuotteita myydään yli 50 maassa.

Esimerkki pakkausgrafiikosita

The Jelly Bean Factoryn tuoteportfoliossa on kolme makusekoitusta, mutta pakkausformaatteja on eri markkinoilla yli parikymmentä.

Tuotepakkaukset

Selkeämpi brändäys – ja paljon makua

Brändiuudistus aloitettiin keskittyen tärkeimpään tuotteeseen, eli 36 Huge Flavours -makusekoitukseen. Kaksi muuta varianttia, 18 Fruit Flavours sekä 9 Sour Flavours, suunniteltiin tämän designin pohjalta, jotta brändin yleisilme säilyi yhtenäisenä.

Selvitimme perusteellisen tutkiskelun ja havainnekuvien avulla, mikä The Jelly Bean Factoryn tuoteilmeessä oli oleellista brändin ja tuotteiden tunnistettavuuden sekä hyllynäkyvyyden kannalta. Hajotimme designin osiin, riisuimme pois kaiken turhan ja kiteytimme jäljelle jääneistä elementeistä voimakkaan graafisen, leikkisän ja tunnistettavan designin.

Brändin globaali ilmeuudistus kattoi myös logomuutoksen.

Logoa yksinkertaistettiin typografiaa selkeyttämällä.

The Jelly Bean Factory: 36 Huge Flavours

Jelly Beansit ovat parhaimmillaan, kun niitä kahmaisee suuhunsa kourallisen. Kuvituksessa nostettiin selkeämmin esille brändin muustakin viestinnästä tuttua nauhaa, joka kiemurtelee leikkisästi herkullisten Jelly Beansien seassa.

Kuvituskuva kiemurtelevalla brändielementillä

Beansit pääosassa

Jelly Beansien ulkonäön tuli tehdä oikeutta niiden intensiiviselle maulle, ja suunnittelusta sukeutui yksi projektin hauskoista haasteista. Loimme beansien luonnollisen värikkään ilmeen digitaalisesti CGI-tekniikalla. Oikea look and feel löytyi tutkimalla – ja ennen kaikkea maistelemalla toinen toistaan herkullisempia tuotteita.

36 beans karkkia

36 Huge Flavours

CGI-tuotekuvat

Perinteisten toimistolla tulostettujen ja taiteltujen mallipakkausten sijaan 3D-mallinsimme kaikki tuotepakkaukset, jotta niitä pystyi paremmin tarkastelemaan eri kulmista suunnitteluprosessin aikana. Tämä joudutti työn kulkua, sillä asiakas sai nähtäväksi hyvin realistiset havainnekuvat kaikista lähes paristakymmenestä erimallisesta pakkauksesta. Myös pakkausten viimeistelylakkausta tutkittiin virtuaalimallien avulla.

Huolella tehdyistä 3D-malleista renderöitiin asiakkaalle lopulliset, korkealaatuiset tuotekuvat, jotka heillä oli käytössään heti lanseerauksen alussa. Tällä työtavalla uusia tuotekuvia voidaan tuottaa helposti myös jatkossa.

3d-mallikuva
The Jelly Bean tuotteet


The Jelly Bean Factory® ilmeuudistus 2021–2022.