Olen kirjoitellut evästeistä blogiimme aina toisinaan. Kiinnostavimmat artikkelit ovat käsitelleet evästekyselyn oikeaoppista laatimista sekä evästeiden hyväksymisen määrää. Vaan miten tilanne on evästekyselyiden tavanomaistumisen myötä muuttunut? Moniko hyväksyy evästeet vuonna 2025?
Kuka kaipaa evästekyselyitä?
Evästekyselyt ovat olleet osa elämäämme jo yli viiden vuoden ajan. Niistä on muotoutunut kaikkialla läsnä oleva pieni riesa, johon harva enää kiinnittää erityistä huomiota. Evästekysely on pakollinen paha, joka enempiä ajattelematta klikataan pois tieltä heti verkkosivulle saavuttaessa, jotta päästään käsiksi sivun oikeaan, huomattavasti mielenkiintoisempaan sisältöön.
Vaikka evästekyselyt ovatkin muuttumassa tapetiksi, niillä on silti merkittävä vaikutus verkkosivujen ja sovellusten käyttökokemukseen ja käytön seurantaan.
Evästekysely ei rakenna brändiä
Ensivaikutelma syntyy sekunneissa. Tämä koskee myös brändejä, joiden rakentamiseen on käytetty paljon aikaa ja rahaa. Kuitenkin ensimmäinen asia, jonka käyttäjä näkee verkkosivuille saapuessaan, on evästekysely, jonka ansiot brändikohtaamisessa ovat vähintäänkin kyseenalaiset. Iloisen tervetulotoivotuksen ja brändin tarjooman esittelyn sijaan vierailijalta tivataan lupaa evästeiden tallentamiseen. Logo evästekyselyikkunan nurkassa ei vielä rakenna brändiä.
Pahimmillaan evästekysely täyttää koko ruudun niin, että käyttäjä ei edes näe mille sivulle hän on tullut, ja onko sivun sisältö ylipäänsä sellainen, johon hän haluaa tutustua tarkemmin. Tilannetta pahentaa, jos evästekyselyssä on liikaa sisältöä eikä hyväksymis- ja kieltäytymispainikkeiden rooli ole selkeä vaan vaatii ylimääräistä ajattelua. Kumpi mahtaa sulkeutua todennäköisemmin, evästekysely vai koko selain?
Evästekyselyt tuhoavat analytiikan
Verkkosivuanalytiikan luotettavuus on romahtanut, kun analytiikkaan saadaan kiinni vain osa sivujen kävijöistä. Esimerkiksi verkkomainonnan raportoimien klikkien lukumäärä voi olla huomattavasti suurempi kuin sivuille saapuvien kävijöiden määrä, joita verkkosivujen analytiikassa pystytään seuraamaan. Otoksen pienentymisen myötä syntyy epävarmuutta siitä, miten kattavasti analytiikkaan kiinni jäävä osuus edustaa koko kävijäpopulaatiota ja mihin lukuun kannattaa kulloinkin luottaa. Ironisesti sitä, käyttäytyvätkö evästeistä kieltäytyjät eri tavalla kuin hyväksyjät, ei usein voida ilman evästeitä edes seurata.
Toisaalta verkkoanalytiikan roolin tulisi olla lähinnä muutosta mittaava, jolloin johtopäätöksiä voidaan tehdä myös vajavaisen analytiikan pohjalta – kunhan kyetään luotettavasti olettamaan, että analytiikkaan kirjautuu vastaava otos käyttäjiä kuin aiemminkin. Joka tapauksessa analytiikan tuloksia tulkittaessa tulee huomioida erot eri mittaustapojen välillä ja se, että tulos edustaa ainoastaan evästeet hyväksyvää osaa kaikista käyttäjistä.
Evästekyselytuotteiden markkina on kehittynyt
Siinä, missä viisi vuotta sitten verkkosivuilla näkyi toinen toistaan erilaisempia ratkaisuja evästesuostumuksen keräämiseen, vuonna 2025 tee-se-itse-ratkaisujen määrä on pienentynyt, käyttökokemus on yhdenmukaistunut ja evästekyselyiden yleinen laatu on selvästi parantunut vuosien takaisesta. Valmiiden evästekyselytuotteiden markkina on kypsynyt ja tarjolla olevien tuotteiden laatu on tasalaatuistunut.
A-luokkaisen evästekyselyn saa verkkosivuilleen alle kympillä kuussa
Käyttäjätkin tykkäävät, kun jokaisella sivulla ei tarvitse opetella uudenlaista evästekyselyä vaan asettelu on tuttu ja kaivattu painike löytyy samasta paikasta kuin muuallakin. Evästekyselytuotteiden parantuminen näkyy myös verkkosivujen kehittäjien työssä. Evästekyselyn asentaminen verkkosivulle onnistuu parhaimmillaan muutamassa minuutissa. Tuki erilaisille ominaisuuksille kuten Google Consent Modelle löytyy useimmista tuotteista vakiona ja automaattinen skriptien skannaus ja blokkaus pitää huolen, että kaikki evästeet tulee varmemmin huomioitua oikein.
Moniko hyväksyy evästeet?
Tein katsauksen LM Somecon ylläpidossa oleviin evästekyselyihin alkuvuoden 2025 osalta. Mukana katsauksessa olevat verkkosivut edustavat kattavasti eri toimialoja, yksityistä ja julkista sektoria sekä kuluttaja- ja B2B-sivustoja.
Katsauksen perusteella evästeet hyväksyy keskimäärin 65,3 prosenttia verkkosivujen kävijöistä. Verkkosivukohtaista hajontaa on jonkin verran: pienimmät hyväksymisprosentit ovat 55,5 prosenttia ja suurimmat 76,3 prosenttia. Toimialakohtaisia eroja ei juurikaan ole havaittavissa. Myöskään yksityisen ja julkisen sektorin sekä kuluttaja- ja B2B-sivustojen välillä ei näy merkittäviä eroja. Eri evästekategorioiden hyväksymisessä ei käytännössä ole lainkaan eroa, käyttäjät hyväksyvät joko kaikki evästeet tai ei mitään.
Vuoden 2025 evästevinkit
Evästeet hyväksyvien käyttäjien määrä on siis vakiintunut noin tasolle kaksi kolmasosaa. Tämä on hyvä nyrkkisääntö analytiikan tuloksia seurattaessa ja tehtäessä uudelleenmarkkinointia. Myös evästeitä käyttäviä teknisiä lisäominaisuuksia, kuten sivujen personointia, dynaamisia karttoja, upotettuja videoita ja chat-keskustelua pääsee hyödyntämään potentiaalisesti vain kaksi kolmesta käyttäjästä, mikä on syytä huomioida näitä toimintoja ja niiden roolia suunniteltaessa.
Asiakaspalvelua ei kannata rakentaa chat-toiminnon varaan, jos joka kolmas asiakas ei näe koko chattia.
Analytiikan puolella kannattaa pohtia evästeettömän analytiikkatyökalun käyttöönottoa tai sovelluksen sisäisen analytiikan kehittämistä. Ensisijaista analytiikkasovellusta ei välttämättä kannata korvata kokonaan, vaan evästeetön analytiikka voi toimia sen rinnalla tuomalla toisen näkemyksen ja laajentamalla olennaisimpia metriikoita evästeistä kieltäytyvien käyttäjien osalta. Tämän linkin takaa löydät muutamia vaihtoehtoja.
Evästeiden käyttöä voi pyrkiä edistämään kertomalla käyttäjille selkeästi ja konkreettisesti, mitä hyötyjä evästeiden hyväksymisestä on. Esimerkiksi chatin paikalle oikeaan alakulmaan voi laittaa kuvakkeen kertomaan, että palvelussa olisi tarjolla reaaliaikainen chat, mikäli evästeet olisi hyväksytty. Myös videon tai kartan tilalla sivulla voi olla vaihtoehtoinen sisältö, joka kertoo mistä käyttäjä jää evästevalintansa vuoksi paitsi.
Käyttäjät jaksavat harvoin syventyä evästekyselyn valintoihin, varsinkaan ennen tutustumista sivujen sisältöön, jolloin konkreettiset esimerkit tuovat paremmin esiin evästeiden hyväksymisen etuja ja saattavat auttaa käyttäjää muuttamaan mieltään suostumuksen suhteen.
Kannattaa myös miettiä, mitä evästeet omalle brändille merkitsevät ja kuinka paljon omaa tekemistä rakentaa evästeiden varaan, vai voisiko ilmankin tulla toimeen.
Tarvitseeko chatin evästeisiin pyytää lupa?
Traficomin evästeohjeistuksessa palveluntarjoajille on chatin osalta erikseen mainittu poikkeus:
”Silloin, kun evästeet asetetaan vasta chat-ikkunan avaamisen jälkeen ja chat-palvelun toimivuus edellyttää evästeiden käyttämistä, voidaan tällaisessa tapauksessa evästeiden katsoa olevan pyydetyn palvelun tarjoamisen kannalta välttämättömiä ja suostumusta ei tarvitse pyytää.”