Meta on ottanut merkittävän askeleen laajentaessaan mainosratkaisujaan: nyt myös Threads-sovelluksessa on mahdollista tehdä maksettua mainontaa. Threads, joka lanseerattiin vastauksena X:n (eli entisen Twitterin) muutoksiin, on nopeasti kerännyt aktiivisia käyttäjiä ja vahvistanut asemaansa kevyenä, keskustelupohjaisena alustana.
Threads, Bluesky ja LinkedIn ovat olleet viime aikoina kilpaisilla valloittamassa X:n roolia etenkin yhteiskunnallisen viestinnän ja tekstipohjaisen vuorovaikutuksen kanavana. Metan Threads tuntuu löytäneen käyttäjikseen erityisesti aktiivisia keskustelijoita. Yhteiskunnallisen keskustelun osalta kanavan haasteena on ollut eri aiheisiin liittyvien keskustelujen seuranta, jota Threads on tosin pyrkinyt viime kuukausina taklaamaan kehittämällä eri aiheiden seurantaa yhä paremmaksi. Esimerkiksi julkaisua tehtäessä käyttäjä saa nykyään ehdotuksia ajankohtaisista, trendaavista tai aiempiin julkaisuihin liittyvistä aihetunnisteista, joita kannattaisi käyttää. Kukin käyttäjä voi jatkossa myös lisätä käyttämänsä aihetunnisteet käyttäjäprofiiliin näkymään. Threads kertoi myös, että julkaisut, joissa on mukana aihetunniste, saavat keskimäärin enemmän katselukertoja kuin ne, joissa sitä ei ole.
Mainontaa voi sijoitella nyt myös Threadsiin
Meta aloitti Threads-mainonnan testit vuoden 2025 alussa, ja he kertoivat vastikään, että Threads on mainonnan sijoitteluna saatavilla yhä useammille mainostajille, jotka käyttävät Metan Ads Manageria. Tämä avaa yrityksille ja organisaatioille uuden kanavan tavoittaa yleisöä suoraan kevyessä ja reaaliaikaisessa keskusteluilmapiirissä. Mainokset Threadsissa näkyvät siis käyttäjien keskustelusyötteessä muun sisällön seassa.
Threads-mainoksissa voi käyttää pitkälti samoja tuttuja mainosmuotoja ja optimointitavoitteita kuin Facebookissa ja Instagramissa. Etenkin kuvapohjaisten mainosten sijoittelu on aluksi mainonnan fokuksessa. Käytännössä mainonnan sijoittelua valitessa Threads on jatkossa valittavissa niiden kampanjoiden osalta, joiden mainontaa voi Threadsiin sijoitella.
Suomessakin mainonta Threadsissa on nyt mahdollista – me LM Somecolla löysimme juuri ensimmäistä kertaa hallinnoimaltamme mainostililtä mahdollisuuden sijoitella mainontaa Threadsiin (ks. oheinen kuvakaappaus). Kaikilta mainostileiltä Threads-sijoittelun mahdollisuutta ei vielä löydy.

Meta suosittelee käyttämään Threadsiin sijoiteltaessa kuvia, jotka ovat joko vaakakuva (16:9) tai neliöitä (1:1). Jotta mainonta on käytännössä mahdollista, tulee Threads-profiili yhdistää Ads Managerissa mainostasolla – ainakaan tässä vaiheessa yhdistämistä ei siis pysty tekemään esimerkiksi Business Manager -hallinnointityökalun kautta.
Vinkit mainonnan aloittamiseen Threadsissa
1. Hyödynnä jo olemassa olevaa sisältöä
Threads on luonteeltaan keskusteleva ja kevyt alusta. Siksi parhaiten toimivat mainokset näyttävät ja tuntuvat luonnollisilta jatkumoilta muulle kanavassa tyypillisesti julkaistulle sisällölle. Mainonnassa voisi siis esimerkiksi hyödyntää sisältöjä, jotka ovat jo toimineet hyvin esimerkiksi Instagramissa, mutta ne kannattaa Threads-ympäristöön sopiviksi.
2. Panosta luontevaan viestintään
Threadsiin ei todennäköisesti varsinkaan mainonnan alkuvaiheessa kannata tehdä liian mainosmaista sisältöä. Threadsissa toimivat parhaiten sisällöt, jotka ovat keskustelunavauksia, herättävät kysymyksiä ja houkuttelevat osallistumaan. Rakenna mainonnan sisällöt siis tämä huomioiden.
4. Edelläkävijät toimivat nyt
Threads tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa käyttäjiä ilman kovaa kilpailua mainostilasta – ainakin vielä. Nyt on hyvä hetki kokeilla ja löytää toimivat tavat ennen kuin kilpailu kovenee. Jos teidän sosiaalisen median strategiassanne on määritelty, että pyritte toimimaan edelläkävijänä, nyt on aika lähteä testaamaan!
4. Seuraamalla tuloksia opit
Koska Threads on nyt upouusi mainosalusta, tehokkain tapa onnistua on testata rohkeasti eri lähestymistapoja ja oppia maksetun mainonnan tulosten perusteella. Seuraa tarkasti näyttökertoja, sitoutumista ja konversioita, ja kehitä mainontaa ketterästi.
Yhteenveto
Maksettu mainonta Threadsissa tarjoaa tuoreen mahdollisuuden brändeille, jotka haluavat rakentaa näkyvyyttä uudessa keskustelukulttuurissa. Hyödyntämällä Threads-mainontaa fiksusti edelläkävijät voivat asettua eturintamaan ja luoda aitoja yhteyksiä yleisöihinsä jo nyt, ennen kuin kilpailu kiristyy. Jos haluat pysyä mukana sosiaalisen median kehityksessä, kannattaa myös ilmoittautua mukaan #SomenHermolla-webinaareihin, joissa tätäkin kehitystä seurataan aktiivisesti.